donderdag 29 november 2007

Reclamewereld stort zich op de viral

De eerste virals dateren al uit de vorige eeuw. Maar ze zijn een nieuwe hype. Virals waren spontane uitbarstingen op internet. Ze worden nu ook bedacht, door het reclamebureau. Drie reclamemakers vertellen over de beste virals.

Rotterdam 29 nov. „Een filmpje van de Hema? Dat wil ik ook zien, leuk! Maar eh... Dit is toch geen reclame?”

„Wist jij dan al dat de Hema een webwinkel heeft?”

„Nee, dat wist ik niet.”

Op de redactie van nrc.next wil iedereen het filmpje wel even bekijken. Daarmee is het een voorbeeld van een geslaagde virale reclame – een reclame die zich als een virus via internet verspreidt.

In deze reclame krijgt de kijker een scherm te zien met producten uit de webwinkel. Opeens valt de Jip en Janneke-beker om. De beker gaat rollen en veroorzaakt een kettingreactie van schoppende panty’s tot knallende kurken. Aan het eind verschijnt de suggestie het door te mailen.

Het filmpje is zo vrolijk dat je dat meteen wilt doen. Zo vrolijk ook, dat je vergeet dat je naar reclame zit te kijken – en je vrienden spam bezorgt. „Het is natuurlijk gewoon bedacht door een bureau”, zegt internetdeskundige Ronnie Overgoor, die mij het mailtje stuurde. „Maar wel zo goed dat mijn vrouw het naar tien vriendinnen mailde.”

hier kan je het hele artikel lezen.

Bron: NRC Next

Geen opmerkingen: