De start-up Newzoo ontwikkelt een marktplaats waar adverteerders en mediabureaus reclameruimte kunnen vinden in online spellen.
Begin 2008 opent het nieuwe bedrijf Newzoo een online marktplaats om game advertising te faciliteren en promoten. Peter Warman, een van de drie oprichters, merkte als commercieel directeur van MSN-spel Eccky dat er onder adverteerders en mediabureaus nog veel onduidelijkheid over de mogelijkheden was en begon voor zichzelf met Jos Koch en Thijs Hagoort. Dat kennisgat wil het bedrijf gaan opvullen.
"Adverteren in digitale spellen is een belofte die maar ten dele wordt waargemaakt", aldus Warman. "Ik merkte dat ik buiten Eccky om vaak aan bedrijven uit moest leggen wat game advertising is en wat je ermee kunt."
Met Newzoo, dat op 11 december ook aanwezig zal zijn op de Emerce Update Gamevertising, wil de ondernemer duidelijkheid brengen in gehanteerde meetmethoden bij spellen, hoe de campagneresultaten zijn te vergelijken met die van campagnes in andere media en op welke platformen de doelgroepen zich bevinden. "Eigenlijk gooien we appels en peren in één mand en maken die vergelijkbaar."
Gratis voor adverteerders
In het voorjaar van 2008 opent Warman een marktplaats voor adverteerders, spellenmakers, en mediabureaus. De site zal een doorzoekbare index bevat met circa 100 Nederlandse bedrijven. "Het aanbod aan reclameruimte in spellen wordt op een Funda-achtige manier doorzoekbaar gemaakt."
Vanaf januari kunnen speluitgevers op een besloten site aangeven welke ruimte beschikbaar is voor reclame. Daarvoor dienen ze een bedrag te betalen, waarvan de hoogte nog niet vast staat. Adverteerders en mediabureaus kunnen de site gratis gebruiken.
De marktplaats van Newzoo gaat in maart 2008 open voor het brede publiek. Het wordt niet mogelijk campagnes in te boeken via de site. Warman: "De site dient twee doelen. Ten eerste heeft hij een informerend karakter. Belangstellenden kunnen er lezen wat game advertising inhoudt, hoe het campagnedoelen dient en wat voor soorten reclame er mogelijk zijn. Het tweede doel is de gebruiker passende kanalen te laten vinden."
Marktomvang tussen 25 en 50 miljoen
Afgelopen weken peilde Warman de belangstelling onder adverteerders, exploitanten en mediabureaus. "Negentig procent van hen zit op dit punt nog in de probeerfase." Bedrijven zien hun jongen doelgroep wegschuiven van televisie naar computerspellen en probeert daar grip op te krijgen.
Bedrijven als Heineken, FrieslandFoods en PepsiCo zitten in de raad van advies van het in juli opgerichte bedrijf.
Warman schat dat de omvang van de Nederlandse game advertising-markt nu tussen de 25 en 50 miljoen euro bedraagt. "Dat zal in de komende jaren groeien met een factor 3 of 4."
Bron : Emerce
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten