Een gelegenheidscoalitie van Amerikaanse burgerclubs, zoals het Center for Democracy & Technology, de Electronic Frontier Foundation, en de Consumer Federation of America, ijvert voor een wettelijk register waarmee burgers zich kunnen afmelden voor gerichte webadvertenties.
Het gaat hierbij specifiek om zogenaamde 'behavioral targeting', een methode om advertenties te tonen die zijn afgestemd op het unieke profiel van de bezoeker. Dit profiel is gebaseerd op bijvoorbeeld ingevoerde zoektermen, klik- en surfgedrag, maar eventueel ook op persoonlijke informatie en die mensen zelf onthullen op sociale netwerksites.
Privacybezwaren
Het resultaat van 'behavioral targeting' is relevantere reclame, die daardoor veelal als minder storend wordt ervaren omdat het aansluit bij de voorkeuren van de bezoeker. Met als gevolg dat er dan ook vaker op wordt geklikt. Consument blij, website blij, adverteerder blij.
Voor dit doeltreffende reclamesysteem betaalt de consument echter een verborgen prijs: privacy. Met de hoge vlucht die 'behavioral targeting' op het web neemt komt de privacy van de consument danig in het gedrang, vindt de actiegroep.
Lees verder op : http://www.webwereld.nl
donderdag 1 november 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten