Zo, en nu even afrekenen bij sluikreclamebedrijf Blogmij.nl, dat webloggers betaalt voor het plaatsen van ‘redactionele postings’.
Het idee voor Blogmij.nl is komen overwaaien vanuit de Verenigde Staten waar PayPerPost dit model al een tijdje in de praktijk brengt. Het heeft naar eigen zeggen 6500 adverteerders laten betalen voor 125 duizend berichten op weblogs. PayPerPost heeft tot op heden 10 miljoen dollar opgehaald , onder meer bij Draper Fisher Jurvetson.
Het idee voor Blogmij.nl is komen overwaaien vanuit de Verenigde Staten waar PayPerPost dit model al een tijdje in de praktijk brengt. Het heeft naar eigen zeggen 6500 adverteerders laten betalen voor 125 duizend berichten op weblogs. PayPerPost heeft tot op heden 10 miljoen dollar opgehaald , onder meer bij Draper Fisher Jurvetson.
Webloggers laten zich bij PayPerPost en Blogmij.nl betalen om over bepaalde producten, bedrijven of onderwerpen te schrijven. Het gaat om de opinie en feedback van de weblogger, aldus de adverteerders, maar het zal geen verbazing wekken dat het niet de bedoeling is om stevig te bijten in de voedende hand. De vergoeding bij Blogmij.nl ligt tussen de 5 en 1000 euro, afhankelijk van het aantal bezoekers dat een weblog heeft.
Banners
Dat webloggers willen verdienen aan hun weblog, al was het maar om de kosten eruit te halen, is al niet meer omstreden. Google advertenties zijn al gemeengoed geworden, weblogs zijn onderdeel gaan uitmaken van een bannernetwerk (bedrijven die reclamebanners op meerdere websites verkopen) en er ontstonden online uitgeverijen die een keur aan weblogs aanbieden, zoals Blogo.nl , Gawker en Paidcontent.org .Reclame vormt de belangrijkste inkomstenbron voor weblogs en alle advertentiemodellen uit print en online zijn inmiddels wel toegepast. Tot de betaalde posting uiteraard. In de verte lijkt het op een advertorial, met als belangrijkste verschil dat de weblogger de tekst schrijft voor de adverteerder en de posting zonder verdere aanduiding tussen de overige bijdragen staat.
Discussies
Sinds de komst van PayPerPost wordt er op internet stevig gediscussieerd over het bedrijf. Tim Draper werd aangevallen omdat hij met het financieren van dit bedrijf de ‘blogosfeer’ om zeep zou helpen. Weblogs worden ‘vervuild’ met reclame, zonder dat de lezer dit weet, is de belangrijkste kritiek. Niemand gelooft straks nog wat er te lezen valt op de weblogs.
Dat klopt uiteraard. Maar het spreekwoord ‘On the internet nobody knows you’re a dog’ gold al voordat de eerste weblog verscheen. Het antwoord ligt bij de lezer. Die kan weglopen wanneer hij de indruk krijgt dat hij op een 'telsell kanaal' is beland. Maar voor hetzelfde geld blijft hij hangen, want voor telsell is ook een markt, naast de BBC, RTL4 en MTV. Kwestie van naamgeving. Telsellblog!
( En nee, de kop boven het artikel is niet via Blogmij.nl tot stand gekomen)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten