Volgens Click Forensics neemt het probleem van klikfraude niet af, maar juist toe. Bij Google en Yahoo zou meer dan een kwart van de kliks frauduleus zijn.
Click Forensics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in metingen van klikfraude, bracht vrijdag nieuwe cijfers naar buiten. Volgens het bedrijf was 16,2 procent van alle kliks op internetadvertenties frauduleus tijdens het derde kwartaal van 2007. Tijdens dezelfde periode vorig jaar was dat nog 13,8 procent en in het tweede kwartaal van 2007 was het 15,8 procent.
Met name grote advertentienetwerken als Google en Yahoo komen hun beloftes om strenger op te treden tegen klikfraude via met name hun affiliates niet na, stelt het bedrijf. Bij Google en Yahoo is het aandeel frauduleuze kliks 28,1 procent, aldus Click Forensics. Volgens het bedrijf zien site-uitgevers een afname van het kwaliteit van hun internetverkeer en worden adverteerders geconfronteerd met dalende conversiecijfers.
Google trekt, net als vorig jaar, de Click Forensics-cijfers in twijfel. Een woordvoerder zegt tegenover Infoworld dat ze niet overeenkomen met de eigen cijfers over klikfraude. De methodiek die het meetbedrijf klopt volgens Google niet. Click Forensics baseert zich op statistieken van vierduizend adverteerders en mediabureaus.
In juni startte Google met de mogelijkheid voor adverteerders om ip-adressen te blokkeren zodat op die sites geen advertenties meer verschijnen. Eerder was het blokkeren van specifieke URL's al mogelijk.
Bron: Emerce
maandag 22 oktober 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten