Datum: 29 OKT 2007
Consumenten plaatsen in toenemende mate hun vraagtekens bij online achtergelaten reviews en oordelen over producten. Vooral invloedrijke consumenten — ‘beïnvloeders’ die vrienden en familie over producten en diensten adviseren — zijn steeds sceptischer. Dat stelt PR-bureau Burson-Marsteller, naar aanleieing van onderzoek.
Consumenten lezen graag en veelvuldig wat andere consumenten vinden van een product, bedrijf of restaurant. Op veel sites kunnen ze daarom een beoordeling achterlaten. Alleen weten bedrijven dat zelf ook en dat wordt door consumenten opgemerkt.
Eenderde van de duizend ondervraagde consumenten in het onderzoek van BM geeft aan dat als probleem te ervaren en dat is een veel hoger percentage dan twee jaar geleden. Van de ondervraagden gaf 57% aan minder snel iets te kopen bij twijfels over de echtheid van een positieve review. ‘Er heerst wantrouwen op het web. Bij openbare discussies over commerciële zaken gaat men al uit van een ‘spion’ in de discussie; iemand in dienst van het bedrijf’, aldus Ame Wadler, CSO van Burson-Marsteller. Veel marketeers hebben interesse in ‘beinvloeders’. Volgens de definitie van Burson-marsteller praten zij met 50% meer mensen per dag dan ‘normale’ consumenten. Daarnaast geven zij sneller hun mening en delen ze eerder hun ervaringen. Van de ondervraagden behoorde 15% tot deze groep. Ze prijzen producten aan omdat het hen een goed gevoel geeft, zegt 50% van deze invloedrijke consumenten.
(Brandweek.com via Twinklemagazine.nl)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten