Een op de vijf consumenten denkt een auto te kopen via internet als dit mogelijk zou zijn. In 2001 was dit nog maar 2 procent, een vertienvoudiging in deze periode. Dit is één van de veranderende trends bij de consument die is gebleken uit het nieuwe Capgemini-onderzoek met de titel Cars Online 07/08.
Cars Online 07/08 is het negende jaarlijkse onderzoek van Capgemini naar de auto-industrie, waarin trends aan de retailkant van deze sector worden onderzocht. Er wordt speciaal gekeken naar het koopgedrag van de consument, het milieu, internetgebruik, leadmanagement en de trouw van de klant. In totaal werden bijna 2.600 consumenten ondervraagd in vijf verschillende landen: China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
Cars Online laat zien dat internet de belangrijkste bron van informatie is voor consumenten die op zoek zijn naar een andere auto. 80% van de ondervraagden gebruikt internet, maar de manier waarop verandert. Nieuwe online tools, zoals zoekmachines, blogs over auto’s en internetfora, zijn een belangrijke informatiebron geworden voor autokopers, die voor een objectiever standpunt een beroep doen op websites van gewone gebruikers. Van de ondervraagde internetgebruikers gaf 29% aan gebruik te maken van consumer-to-consumer-sites (C2C) voor het opzoeken van informatie. Vorig jaar was dit nog 21%. 78% van de respondenten gebruikt een zoekmachine.
Bron: CapGemini Nederland
Geen opmerkingen:
Een reactie posten