dinsdag 23 oktober 2007

Facebook open voor Nederlandse adverteerders

De Amerikaanse profielensite Facebook laat Nederlandse adverteerders betaald flyers uitdelen onder de 109.000 Nederlandse aangesloten gebruikers.

Al maanden doen speculaties de ronde als zouden bedrijven als Google, Microsoft en Yahoo een financieel belang in Facebook.com willen nemen. Het grote bereik van de profielensite kan hen naast advertentiedollars ook veel inzicht in klantgedrag opleveren.

Oprichter Mark Zuckerberg lijkt nog geen beslissing te hebben genomen over het verkopen van een deel van het eigendom van zijn geesteskind.

Om geld te verdienen aan de profielensite wil Zuckerberg niet afhankelijk hoeven zijn van een internetgigant. Dat blijkt uit de vandaag gelanceerde nieuwe advertentiedienst, waarvan roddelsit Valleywag.com melding maakt.

Facebook.com zet met de dienst Flyers Pro de deuren open voor adverteerders. Zij kunnen in de marge van profielpagina's reclameruimte inkopen. Daarbij kunnen ze behalve op CPM-basis ook op CPC-basis afrekenen. Ze betalen per 1.000 vertoningen of voor iedere keer dat een sitebezoeker op een advertentie klikt.

Het systeem lijkt in grote trekken op de advertentiediensten van Google, Microsoft en Yahoo.

Adverteerders kunnen profielen selecteren op basis van iemands politieke voorkeur, burgerlijke staat, opleiding, geslacht, leeftijd maar ook op basis van trefwoord. De advertentiediensten van zoekmachines serveren hun reclameboodschappen ook uit op basis van gezochte trefwoorden.

Nederlandse adverteerders kunnen ook terecht op Facebook.com. Zij kunnen zowel in Nederland als in een van 30 andere landen adverteren.

Volgens de profielensite zijn er 109.840 geregistreerde gebruikers in Nederland. Hoe actief zij zijn, in vergelijking met lokale sites als Hyves, is niet bekend. Lokale adverteerders kunnen een prijs per klik vastleggen per reclametekst, een dagelijks maximum budget en krijgen via gedetailleerde rapportages het effect te zien van hun campagnes.

Geen opmerkingen: