maandag 16 juli 2007
Nederland Europees hekkensluiter met Firefox-gebruik
Een op de drie Europese websurfers gebruikt de Mozilla web browser Firefox. Het marktaandeel is in een jaar tijd met 30 procent toegenomen. In landen als Slovenië en Finland gebruikt een op de twee internetters Firefox. Microsofts Internet Explorer krijgt een flinke dreun, behalve in Nederland.
Nederland is Europees hekkensluiter wat betreft het gebruik van de vernieuwende web browser Firefox. Hoewel het lokale marktaandeel afgelopen jaar met 20 procent groeide, van 12,19 procent naar 14,6 procent, blijven Nederlandse websurfers huiverig om Internet Explorer definitief overboord te zetten. Dat blijkt uit een periodiek marktonderzoek van het Franse meetbedrijf Xiti.
Het Europees gemiddelde gebruik van Firefox ligt op 27,8 procent. In Oceanië (Australië en Nieuw Zeeland) ligt dat nog iets hoger op 28,9 procent. Europa is, gemeten naar aantal online burgers, aanmerkelijk veel groter dan de twee landen op het zuidelijk halfrond. Volgens deze melding in Wikipedia zijn er 709 miljoen Europeanen, van wie er ruwweg 40 procent online zijn.
De gemiddelde groei van het Firefox-gebruik ligt het laagst, onder de 10 procent, in grote landen als Duitsland, Engeland, Frankrijk, Noorwegen en Zweden.
Google grote financier Firefox
Gisteren was het exact vier jaar geleden dat AOL besloot te stoppen met de ontwikkeling van Mozilla, de basistechnologie van Firefox. In januari 1998 besloot Netscape reeds om de broncode van Mozilla vrij te geven. Door deze ter beschikking te stellen van de open source gemeenschap verzekerde het bedrijf, zo blijkt nu, van zijn voortbestaan.
Tegenwoordig zijn een aantal vooraanstaande Firefox-ontwikkelaars in dienst bij Google. De browser wordt beheerd vanuit een stichting. Deze realiseert het merendeel van zijn inkomsten via een samenwerkingsverband met Google. De standaard zoekmachine in Firefox is Google, hoewel bijvoorbeeld ook Yahoo standaard wordt meegeleverd. Voor iedere zoekopdracht die Firefox bij Google aanbrengt, krijgt de organisatie een vergoeding. In 2005 leverde dat 53 miljoen dollar op, in 2006 volgens een gerucht 72 miljoen dollar.
Vernieuwing
Komend najaar verschijnt een nieuwe versie van Firefox, versie 3.0. De ontwikkelaars slaan daarmee een nieuwe technologische weg in. Deze browser werkt behalve met 'microformats' namelijk ook in een een off line omgeving. Firefox bevat een ingebouwde database. Ook Google publiceerde onlangs code (Gears) waarmee gebruikers van Google-diensten off line door kunnen werken in hun browser. De RSS-lezer, Reader genaamd, kan bijvoorbeeld ook off line worden gebruikt. Vooralsnog ondersteunt Google Gears enkel Firefox.
Firefox is gebaseerd op open technologie, waardoor externe ontwikkelaars met hun zelfgeschreven programmaatjes de browser kunnen verrijken. Slechts 14,6 procent van de Nederlandse internetters kan deze extensies gebruiken.
Eind 2004 verschenen twee paginagrote advertenties voor Firefox in de Amerikaanse krant New York Times. Dat was een van de eerste vormen van open source marketing. Het was niet de Mozilla-stichting die het geld voor de reclameactie bijeen bracht, maar een groep van 10.000 enthousiaste gebruikers van de browser. De actie kreeg in maart 2006 navolging in Nederland, toen een paginagrote Firefox-advertentie in dagblad Sp!ts verscheen.
Bron : Emerce
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten