dinsdag 17 juli 2007

In-game advertising in Habbo Hotel

Online mediabureau WebAds neemt Habbo Hotel, een online ontmoetingsplaats voor tieners en jonge volwassenen, op in zijn portfolio. Adverteerders kunnen in deze community ook aan in-game advertising doen.Adverteerders die een openbare ruimte of een kamer sponsoren in het Habbo Hotel, kunnen daarvoor een zogenaamde ‘bot’ inzetten. Marcel Pordon, landenmanager van Habbo Hotel legt uit: ‘Bots zijn voorgeprogrammeerde Habbo’s, zoals bartenders die drankjes serveren en interacteren met de Habbo’s.’

Daarnaast kunnen tailormade events zoals quests en competities worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is de Pirates Quest die onlangs plaats vond in Habbo Ho-tel. Ruim 4.000 Habbo’s deden mee met een interactieve zoektocht door de thema-tische ruimtes. In twee weken tijd bezochten ruim 100.000 Habbo’s de gesponsorde kamer en bijna 20 procent van deze bezoekers klikte op het billboard. De specia-le actiepagina werd 200.000 keer bezocht en ruim 5 procent van deze bezoekers bekeek de trailer van de film At World’s End.

Pordon: ‘De jongeren in het Habbo Hotel zijn gewend om met commerciële boodschappen om te gaan en staan open voor adverteerders, zolang deze relevante content te bieden hebben.’ In Nederland wordt Habbo maandelijks bevolkt door een half miljoen Habbo’s in de leeftijd van 12 tot 17 jaar. Dagelijks loggen in Nederland ruim 80.000 unieke jongeren in.

Onderzoek naar jongeren op internet
WebAds heeft onderzoek laten doen onder de bezoekers van online communities, so-cial networks en jongerenwebsites. Wat blijkt: jongeren gebruiken internet vooral om contact te onderhouden met anderen. Informatie zoeken, bijvoorbeeld voor school of studie scoort aanzienlijk lager. Ook blijkt dat voor veel jongeren msn’en belangrijker is om contact te onderhouden met vrienden dan face-to-face contact. Bezoekers van communities en social networks communiceren vooral online. Zij e-mailen en msn’en vaker en bellen minder vaak mobiel of via Skype.

Cijfers: 47 procent van de jongeren stuurt vaak virale boodschappen door, met name YouTube-filmpjes. Ze sturen het materiaal door als het écht grappig is, origineel en veilig. Eenderde van deze groep stuurt ook materiaal door dat afkomstig is van een bedrijf. Ook deze filmpjes moeten dan wel aan de eerder genoemde eisen voldoen.

Geen opmerkingen: