dinsdag 11 september 2007

Zoeken met Google in 2010 en de gevolgen voor marketing

Hoe zoeken we met Google in 2010? Welk effect hebben personalized search, local search en universal search results op ons zoekgedrag? Enquiro research, bekend van de eye-tracking studies, legde deze vraag voor aan een team van zoekmachinespecialisten. Als de verwachtingen van deze experts kloppen, staan ons nog grote veranderingen te wachten op het gebied van ‘search’. Een blik in de keuken van Google anno 2010.

Bron: Marketing Facts

Belangrijkste trends Enquiro vroeg een team bestaande uit o.a. Marissa Mayer (Google product management), Chris Sherman en Danny Sullivan van SearchEngineLand.com en Justin Osmer van Live Search naar de belangrijkste trends in search en de invloed op de manier waarop we zoeken in 2010. Als belangrijkste trends werden o.a. genoemd:

  • Personalized search: het personaliseren van zoekresultaten o.b.v. zoekhistorie, surfhistorie, social networking, etc.;



  • Local search: het aanpassen van de zoekresultaten o.b.v. de locatie of locatievoorkeuren van de zoekmachinegebruiker;



  • Universal search: de integratie van diverse mediatypen en -bronnen als zoekresultaat, waardoor in de zoekresultaten o.a. video content, blog posts, podcasts en bijv. wetenschappelijke stukken van elkaar onderscheiden kunnen worden.

Zoeken wordt gemakkelijker

Het belangrijkste is dat zoeken gemakkelijker wordt, zo is de verwachting. Zo blijf je continue ingelogd als gebruiker bij de zoekmachine van je voorkeur, waardoor er meer surf- en zoekhistorie beschikbaar is. De zoekresultaten worden opgeslagen onder een tabblad, zoals dat nu ook al in web 2.0 stijl bij iGoogle mogelijk is. Zoekmachines kunnen hierop de zoekresultaten persoonlijker maken. Zo kan op basis van de zoekhistorie worden gedetecteerd dat de gebruiker nog altijd in de markt is voor een Apple iPhone. Op basis van het zoek- en surfgedrag wordt bepaald in welke fase van het koopproces de gebruiker zich bevindt. De zoekmachine is vervolgens in staat om dit gegeven het type zoekresultaten te laten beïnvloeden. Zo kunnen productreviews, video's en blogs in de onderzoeksfase als zoekresultaat geprefereerd worden. In de beslisingsfase zijn de zoekresultaten meer shopgericht, en bevatten ze o.a. prijsvergelijkingssites, online shops, local results van verkooppunten in de omgeving en gesponsorde resultaten.


Is dit toekomstmuziek?

Ik verwacht van niet. Wellicht zelfs dat we dienen te spreken van 2008 of 2009 in plaats van 2010. In elk geval zijn het trends waarvan vaststaat dat ze het zoekmachinemarketing landschap voorgoed zullen veranderen. Aan de bureaus de schone taak om het toch al steeds breder wordende vakgebied van zoekmachinemarketing op korte termijn te herdefiniëren en zich voor te bereiden op wat komen gaat. Hoewel het niet mijn intentie was toen ik begon met het schrijven van deze post voor MF, schiet me nu een vraag te binnen die jij als lezer van MarketingFacts als geen ander kan beantwoorden: wat behoort straks nog tot het vakgebied van de zoekmachinemarketeer, en waar moeten we ons verre van houden?

Geen opmerkingen: