woensdag 12 september 2007

Online maak je geen vrienden


Adformatie > Nieuws > woensdag 12 september 2007, 10:45

Vrienden maken op websites voor sociale contacten kan niet. Volgens Britse wetenschappers is een ontmoeting vrijwel altijd noodzakelijk om een eerlijke, hechte vriendschap op te bouwen.

Hoewel mensen via netwerksites als Hyves, Facebook en MySpace honderden of zelfs duizenden kennissen verzamelen, wijst onderzoek van de Sheffield Hallam University uit dat 90 procent van de respondenten hun goede vrienden daadwerkelijk hadden ontmoet.
Er werden ruim tweehonderd mensen ondervraagd over hun sociale contacten op internet. De respondenten gaven aangemiddeld vijf goede vrienden te hebben en 90 procent van hun goede vrienden hadden ze daadwerkelijk ontmoet. Volgens een van de onderzoekers ‘om er zeker van te zijn dat de ander in ons investeert en er is als we hem nodig hebben' (ANP).

------------------------------------------------------

Leuk artikel op de Adformatie over vriendschappen opdoen via internet. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zit sinds 1999 op internet en heb zo'n beetje mijn hele sociale leven opgebouwd via internet in die tijd! Uiteraard heb ik ook veel mensen IRL ontmoet. Ik denk dat je via internet weldegelijk een vriendschap kan opbouwen, ookal is deze 'slechts' virtueel. Ik ben het wel eens met dit onderzoek dat een virtuele vriendschap anders is dan de traditionele manier van vriendschap ontwikkelen. Men spreekt ook van een 'goede vriendschap', daarbij wordt uiteraard eerst gedacht aan de mensen die je direct om je heen hebt. Als er een onderzoek gedaan zou worden over hoeveel vrienden je online hebt en hoeveel kennissen zouden er geheid andere resultaten uit het onderzoek komen. Vanuit psychologisch oogpunt vind ik dit een erg interessant onderwerp (zoals jullie merken :P)

Geen opmerkingen: