De zestiende verjaardag is voor jongeren een mijlpaal. Ilse Media's Newrulez bedacht een concept rondom dit levensmoment. Het wapen: een database met de gegevens van circa dertig procent van de bijna- zestienjarigen.
Newrulez, onderdeel van Ilse Media, lanceert vandaag BE16.nl.
Op BE16.nl kunnen adverteerders aanbiedingen en 'interessante deals' zetten. Alleen jongeren die nét zestien zijn geworden, kunnen profiteren van de aanbiedingen, vertelt Maringo Vlijter, business developer bij ilse media. "Jongeren kunnen vanaf de dag dat ze zestien worden een maand lang in de ‘product arena' (de terminologie van newrulez) winkelen. Daarna is de winkel voor hen gesloten."
Naast aanbiedingen van adverteerders staat er op de site ook informatie die interessant is voor zestienjarigen. Daarvoor werkt newrulez onder meer samen met jongerenbladen Kijk en Fancy.
Om verkeer naar de site te trekken is de database met gegevens van de bijna-zestienjarigen een belangrijk middel. Deze gegevens zijn afkomstig van de jongerensites CU2.nl, Kaboem.nl en binnenkort ook Fancy.nl, alledrie eigendom van Ilse Media/NewRulez. "We beschikken over de gegevens van zo'n dertig procent van de jongeren die komend jaar zestien worden," vertelt Vlijter. In totaal worden er volgens het CBS in Nederland jaarlijks zo'n 200.000 jongeren zestien.
Brommer rijden
Ongeveer een maand geleden is Newrulez gestart met de eerste mailings aan bijna-zestienjarigen. Jongeren ontvangen twee maanden voor hun zestiende verjaardag de eerste mail over BE16. Over een maand kunnen de eerste jongeren dus hun aankopen doen in de online shop van BE16. Vanaf twee maanden voor hun verjaardag mogen jongeren rondkijken in de ‘product arena'.
Waarom heeft Newrulez gekozen voor jongeren die bijna 16 worden, en niet voor een andere leeftijd? Vlijter: "Voordat we de community zijn gestart, hebben we onderzoek gedaan naar momenten die voor jongeren belangrijk zijn. Daaruit bleek dat de zestiende verjaardag, samen met het eindexamen, gaan studeren, op kamers gaan en de achttiende verjaardag een mijlpaal is." Jongeren hebben in het onderzoek aangegeven dat ze het meest uitkijken naar hun zestiende verjaardag, omdat ze vanaf dat moment mogen brommer rijden, naar 16+ films gaan en mixdrankjes kopen.
Newrulez denkt dat het voor adverteerders interessant is om jongeren rondom die 16e verjaardag te bereiken en met hen een relatie op te bouwen. "We willen met adverteerders samen nadenken over voor de jongeren zo relevant mogelijk aanbiedingen," aldus Vlijter. Bedrijven waarmee newrulez onder meer samenwerkt zijn De Rabobank, T-Mobile, Philips, GOGO, Always, (Wella) New Wave, Neckermann.com, Perry Sport, Scooterking, Universal Music, Chill Out, Condomerie en #31.
Web 2.0
Jongeren kunnen op BE16.nl ook verlanglijstjes samenstellen en opsturen naar vrienden en familie. De lijstjes kunnen ze samenstellen aan de hand van de aanbiedingen op de site. Wie een rekening bij de Rabobank heeft, kan dit aanvinken. Vrienden en familie kunnen zo als verjaardagscadeau een bijdrage storten op de rekening van de zestienjarige.
Newrulez wil jongeren ook zelf invloed geven op welke aanbiedingen er op de site staan. Zij kunnen, geheel in de web 2.0 traditie, stemmen op aanbiedingen en hun commentaar geven.
Bron: Emerce
dinsdag 11 september 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten