dinsdag 15 mei 2007

Wat een waste (column by Jelle Kolleman)


Onderstaande column gevonden op communicatienieuws.nl doet wel wat stof opwaaien in onze branche. Reacties meer dan welkom!

Hoe kan het toch dat online mediabureaus niet bezig zijn met interactie ratio?
Dat is het percentage website bezoekers, die een banner niet alleen ziet, maar ook met z'n muis in een banner beweegt en dus, mits aanwezig, interactie aan gaat met de uiting. Vrijwel niemand is hiermee bezig. Tenminste, in Nederland niet. In Engeland snappen bureaus en adverteerders allang wat een interactieve banner kan doen. Zeker als deze echt verrast. Hoe het in Nederland werkt vraag je je af? OK, in het kort dan... Klant brieft online bureau, en maakt duidelijk dat ze een hoge Click Through Ratio wil zien - we hebben immers bezoek nodig. Klant heeft mediabureau al eerder gebriefd en deze stuurt alvast een lijstje met formaten van banners die zijn ingekocht, de-daar-begon-het-allemaal-mee-468, de wie-ziet-deze-niet-staan-skycraper, en jawel, de-stop-de-commercial-er-maar-in-rectangle. Het lijstje geeft per banner type het gewicht aan in Kb’s wat de uiting mag wegen.
Deze gewichten zijn gebaseerd op de oer-internetgebruiker die 10 jaar geleden voor het eerst met z’n modem het web afstruinde. Ik bel tegenwoordig dus standaard eerst zelf maar even met alle publishers om het maximale gewicht vast te stellen, wat niet zelden zomaar het dubbele is, van wat menig mediabureau ons vertelt.
Daarnaast staat er vaak niet eens bij op welke sites de banners komen, doet het er ook toe…? Vervolgens wil het mediabureau perse met DFA werken - Dart for Agencies - waardoor we de hele interactie met de banner niet kunnen meten. Maakt het uit? Gezeur. Ja, ik zeur. En ik blijf zeuren totdat mediabureaus gaan inzien dat wat de doelgroep binnen de banner doet met z’n muis wel degelijk een groot effect heeft op de ad-recollection. Als we even kijken naar het gemiddelde CTR vandaag de dag, zo’n 0,3%, dan klikken van de 1000 mensen die de banner zien, er dus slechts 3. Maar de Interactie ratio(IR) van een uiting kan wel oplopen tot wel 30%. Dat is dus 300 van de 1000 bezoekers. Als je daar dus niets mee doet en je focust enkel op die 3 mensen, die misschien op je banner klikken en niet op de 300 die interactie aan willen met je banner… dan laat je echt grote kansen liggen. Zonde. Het mooie is namelijk dat als meer mensen interactie aangaan met de banner, ook de CTR omhoog gaat.
En het gekke is dus, dat ik nog niet een online mediabureau ben tegengekomen die hier iets zinnigs over zegt of iets mee wil doen. Onbegrijpelijk, maar waar. Tijd voor een experiment, als we deze week nu eens allemaal bij ons online mediabureau gaan vragen hoe dat nou zit met de Interactie Ratio van de laatste drie campagnes, misschien, heel misschien wordt er dan iemand wakker. Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen: