woensdag 30 mei 2007

suc6factoren Viral

In het kort zijn er 4 redenen waardoor een viral kan werken volgens Jim Meskauskas:

· Entertainment -- the unit has entertainment value.
· Utility -- the unit offers something the reader can use.
· Palpable reward -- the unit offers instant gratification.
· Uniqueness -- the unit is like nothing the reader has ever seen
Bron; http://www.imediaconnection.com/content/6323.asp (zeker het lezen waard)

Ik zal dit illustreren met voorbeelden

Entertainment: veelal filmpjes die erg vermakelijk zijn. Bijvoorbeeld mijn alltime favoriet:
http://www.youtube.com/watch?v=MRkiouh5NEI

Utility: De viral heeft nut. Dit zijn die boodschappen als “dit kind is vermist en stuur het door om hem te vinden”

Reward: Betaal om doorgestuurd te worden. Virals als “ maak kans op” . Belangrijk hierbij is dat het geloofwaardig is dat de prijs te winnen is. Dus niet: stuur door en je krijgt een pen (prijs te laag). En ook niet: stuur door en maak kans op 5 miljoen euro (niet geloofwaardig dat jij dat wint).
De beste voorbeelden zijn de vliegtuigmaatschappijen die stoelen naar Barcalona aanbieden als je het spelletje doorstuurt.

Uniqueness: Hier is de viral bijvoorbeeld gestoeld op een nieuw technisch snufje: https://filmpje.begrijpjijonzeklanten.nl/ (vul je email en mobiel nr in)


Overall is het duidelijk dat de meeste virals die jij en ik kennen in categorie 1 vallen (entertainment). Dit beperkt zich meetstal tot een filmpje van tussen de ’30 en 3 min.
Omdat er daar zo veel van zijn moet het filmpje wel echt echt echt opvallend zijn. Om dit te realiseren kan je kiezen voor humor, sex, geweld, etc etc.
Het belangrijkste is dat je je niet laat beperken tot een ‘gemiddelde’ smaak. Het moet absoluut ‘scherp’ blijven.

Veel goede voorbeelden alhier: http://www.marketingfacts.nl/viralfriday (met het knopje ‘vorige week’ kan je weken terug)

Omdat de andere categorieën minder worden gemaakt is het wellicht makkelijk om daar in te scoren. Vooral ‘Uniqueness’ geeft je een edge. Een hele vette prijs ook.
Mocht het lukken om meerdere categorieën in 1 viral te verenigen is je winkans nog hoger.

Mijn persoonlijke inschatting is dat maar 1 op de 10 geproduceerde virals ook werkelijk aanslaat ! Hiermee wordt verwachtingsmanagement bij de klant een van de belangrijkste taken van het bureau.



Wetenschappelijk paper over virals: http://www.hpl.hp.com/research/idl/papers/viral/viral.pdf

Top 10 virals allertijden (tot nu toe dan )
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20061203_now_playing_on_youtube1/

1 opmerking:

Sander zei

Dat kan ik goed gebruiken voor mijn afstudeeropdracht! :)