vrijdag 12 september 2008

Veel mobiele concepten in top 50 Innovation Awards

De top 50 van de Innovation Awards is bekend gemaakt. Onder de genomineerden bevinden zich dit jaar veel mobiele concepten in vergelijking met vorig jaar.

Waar vorig jaar nog Sellaband en Hyves met de prijs naar huis gingen voor respectievelijk het beste innovatieve concept en het meest innovatieve bedrijf, maken dit jaar onder meer Payter (betalen met de mobiele telefoon) en eBuddy (voor de mobiele versie van deze chatdienst) kans op de 'Blauwe Tulp'.

Andere voorbeelden van mobiele concepten die op de lijst prijken zijn de mobiele portal van de NOS, de applicatie van Movels waarmee de gebruiker verhalen en boeken kan ontvangen en lezen op zijn mobiel, de Rabobank met Rabo SMS Betalen en Livecastr waarmee live video direct van de mobiele applicatie uit te zenden is op het web. De volledige lijst is hier terug te vinden.

Sellaband behoort ook dit jaar weer tot de genomineerden. De ingestuurde concepten moeten tussen 2005 en 2008 gelanceerd zijn om mee te doen. Blijkbaar is het concept Sellaband voor de jury nog steeds innovatief genoeg om nogmaals mee te mogen dingen naar de prijs.

In de tweede editie van het door Accenture georganiseerde jaarlijkse event, krijgt het winnende concept in de media- en communicatieindustrie 50 duizend euro om te besteden aan een multimediale campagne bij dagblad DAG. Dit jaar werden 214 concepten ingeschreven, een verdubbeling van het aantal inzendingen in het jaar dat de Innovation Awards van start gingen.

Dit jaar wordt, in tegenstelling tot vorig jaar geen prijs meer uitgereikt aan het meest innovatieve bedrijf, maar alleen nog voor het beste innovatieve concept. Naast de juryprijs is er dit jaar ook weer een publieksprijs. Deze zal genoegen moeten nemen met de fysieke award en de eer.

De jury bestaat dit jaar uit twaalf professionals uit de media- en communicatie industrie, die onder leiding van Theo Huibers, oprichter van Thaesis en hoogleraar aan de Universiteit Twente, ieder vanuit hun eigen expertisegebied de concepten hebben beoordeeld. Huibers keek zelf vooral naar haalbaarheid en of er winst te maken was met het betreffende concept. De jury beoordeeld de concepten uiteindelijk op innovatie, succes en potentie.

De winnaars worden bekend gemaakt tijdens het Media & Communication Innovation Seminar op 23 oktober.

Geen opmerkingen: