vrijdag 5 september 2008

Online scoren doe je zo!


Interessant artikel gevonden op Marketing Online: Wat doen bedrijven die qua marketing succesvol zijn op internet? De succesfactoren op een rij.

Rishad Tobaccowala, CEO van Denuo en chief innovation officer van Publicis Groupe Media, signaleert de volgende trends en bijbehorende verschuivingen op internet:

* Van gecentraliseerd naar verspreid: in plaats van te focussen op de eigen corporate website of op contentportals moeten bedrijven hun content makkelijk vindbaar maken via zoekmachines, sociale netwerken en intensieve partnering.
* Van autoriteit naar authenticiteit: consumenten geloven marketeers steeds minder en elkaar steeds meer. Mensen geloven marketeers als het gaat om feitelijkheden (zoals productspecificaties) maar niet als het gaat om meningen (of het product goed is).
* Van kanaal naar content: op internet ben je altijd één klik verwijderd van wat je zoekt. De invloed van de traditionele distributietrechters neemt af.
* Van ‘spaces’ naar ‘audiences’: vroeger waren marketeers gedwongen om ruimte te kopen in content die door hun doelpubliek werd geconsumeerd, tegenwoordig kunnen we via zoek- en advertentienetwerken geïnteresseerd publiek ‘kopen’ ― rechtstreeks bereiken.

Content is belangrijker dan ooit op internet, zegt Tobaccowala. Hij geeft drie ezelsbruggetjes voor wat essentieel is voor online marketingsucces. Ten eerste: is je content ‘FIT’? Dat wil zeggen: free (gratis beschikbaar), intelligent en transmittable (geoptimaliseerd voor zoekmachines en makkelijk in te bedden en distribueren via de blogosfeer en sociale netwerken).

Ten tweede: ruikt je content als een ‘ROSE’? Ofwel: je content moet relevant en open zijn (mensen moeten erop kunnen reageren, het in hun webpagina kunnen inbedden), je design en navigatie simpel en elegant.

En ten derde: heb je een plan om ‘SOFA’ te leveren? Marketeers willen scalable outcomes die frictievrij en accountable zijn. Zoekmachinemarketing past in het plaatje: zoekmachinemarketing bereikt miljoenen, is resultaatgestuurd en is gebaseerd op het veilingmodel (wat het makkelijk maakt om mediaruimte in te kopen). Bron: Advertising Age

Geen opmerkingen: