Adverteerders en bureaus die door de bomen het bos niet meer zien in de wereld van gamevertising kunnen terecht op de online marktplaats van Newzoo. De site geeft een overzicht van de advertentiemogelijkheden binnen een specifieke gamingsite of gameomgeving van meer dan 40 gamebedrijven.
Adverteerders worstelen nog vaak met de vraag hoe ze gamevertising in moeten zetten in hun marketingstrategie of -campagne merkte Peter Warman, mede-oprichter van Newzoo. De nieuwe marktplaats, die eerder nog in de bètafase was, maar nu live is, moet de onduidelijkheid wegnemen over de mogelijkheden met gamevertising. Op de site zijn cases te vinden die beschrijven hoe adverteerders in Nederland game advertising hebben ingezet en welke resultaten daarmee zijn behaald.
Warman is blij met de ruim 50 cases die op de site staan: "Als je als brandmanager een game in je campagne in wil zetten, dan moet je toch kunnen aantonen hoeveel kans je hebt op succes. Daar heb je cases voor nodig."
Er zijn 44 gamebedrijven op de site van Newzoo te vinden die de jaarlijkse abonnementsfee, variërend van 299 euro voor een bedrijfsprofiel tot 2499 euro waarbij ze ongelimiteerd advertentiemogelijkheden kunnen aanbieden, betalen. Volgens Warmen zijn er in Nederland ongeveer 150 gamepartijen die iets te bieden hebben: "Het zou mooi zijn om op de site een dekking te hebben van ongeveer honderd van die bedrijven. Je moet daarbij natuurlijk wel in het achterhoofd houden dat er tien grote partijen zijn die het grootste deel van de markt bedienen."
Voor de adverteerders is de site gratis te doorzoeken. "Gamevertising is natuurlijk een relatief nieuw gebied, dus daar wil je geen extra drempels opwerpen", aldus Warman.
Ondertussen is Warman nog druk bezig om actief andere partijen erbij te betrekken: Hyves is misschien geen gamepartij, maar wel het uigesproken platform om een game onder de aandacht te brengen wanneer een campagne een game-achtig element kent. Dat kan je zien met de game van Central Beheer Achmea, Skydiver, die was erg succesvol op Hyves." Het populaire sociale netwerk kan niet ontbreken op de marktplaats meent Warman.
De marktplaats moet een brug slaan tussen gamebedrijven en adverteerders. Het aanbod varieert inmiddels van banners op gameportals, in-game advertising in console games en virtuele werelden, game- en campagneontwikkelaars tot beschikbare game licenties en co-marketing mogelijkheden.
Adverteerders en bureaus kunnen op op basis van hun eigen criteria, zoals doelgroep en doelstelling zoeken. Adverteerders en bureaus kunnen oplossingen vinden dwars door alle vormen van game advertising heen: zij hoeven dus niet eerst te kiezen voor een bepaald type platform of advertentievorm.
Op Newzoo bieden bedrijven als Mediamonks en MAD Multimedia hun diensten aan op het gebied van game development en campaign strategy. Advertentiemogelijkheden worden aangeboden door onder meer Massive van Microsoft, MTV Networks en SpilGames. Daarnaast worden er in de categorie games game licenses en co-marketing mogelijkheden aangeboden door grote spelers als Electronic Arts of Codemasters.
In het Nationaal Gaming Onderzoek van TNS Nipo en Newzoo wordt een conservatieve inschatting gemaakt van de omzet van de Nederlandse game advertising-markt: ongeveer 30 miljoen euro.
Emerce
donderdag 18 september 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten