vrijdag 25 januari 2008

Vijftigers steeds hipper op internet

AMSTERDAM - Vijftigplussers werden lange tijd als kleuters benaderd op het internet. Die tijd is voorbij. De vergeten doelgroep is hip & happening.

Senioren bloggen, daten, solliciteren, downloaden, boeken reizen en checken foto’s van hun kleinkinderen. Net zo makkelijk; een kind kan de was doen. Het aantal Nederlanders boven de 55 dat elke week gebruik maakt van het internet is in een jaar tijd met 11 procent gestegen, blijkt uit het rapport Mediascope Europe 2007. Uit cijfers van de STIR (Stichting Internetreclame) blijkt dat senioren de grootverbruikers zijn als het gaat om mediaconsumptie. De rol van internet wordt hierin steeds groter.

Websites haken daar handig op in. Zo lanceerde het internetportaal Vijftigplusser.nl eind vorig jaar profielen waarmee gebruikers kunnen webloggen en foto’s kunnen delen. TVGids.nl kwam onlangs met een ‘eigen site voor senioren’, Kijkoptv.nl. Lange tijd was de vijftigplusser volstrekt oninteressant voor investeerders, maar dankzij het toenemend aantal gebruikers is sprake van een inhaalslag. Nieuwe sites duiken overal ter wereld op. Niet met supergrote letters, pastelkleurtjes, puzzels en de laatste kantklostrends, nee, de vijftigplusser wordt serieus genomen.

Social networks
In de Verenigde Staten zijn twee sites toonaangevend: BOOMj.com en Eons.com. Het zijn social networksites die nog het meest te vergelijken zijn met de Nederlandse website Hyves of populaire internationale 'hang-outs' voor jongeren: Facebook en MySpace. De oprichters van BoomJ en Eons richten zich op de babyboomers, mensen die geboren zijn tussen 1942 en 1960. ‘Maak nieuwe vrienden en kom weer in contact met je oude vrienden’, is het motto.

‘Iedereen kan een profiel openen en zo volop genieten van ‘life on the flipside of 50’', zoals Eons-oprichter Jeff Taylor dat noemt. ‘Ik wil iedereen uitnodigen om via onze site alles uit het leven te halen. De huidige 50-plusgeneratie leeft in potentie 20 jaar langer dan onze grootouders deden. Doe mee en nodig zoveel mogelijk vrienden en familieleden uit', aldus Taylor. 'Be loud and be proud about your age. Let’s live tot be 100, or die trying’, schreeuwt Taylor op zijn site. BOOMj-oprichter Jim Welch is al even enthousiast: ‘Gescheiden babyboomers of weduwnaren vinden via onze site een nieuwe geliefde of komen weer in contact met uit het oog verloren vrienden.'

Vijftigplusser

Ook Nederland doet mee: SeniorWeb.nl, SeniorPlaza.nl, Plus Online, Vitaal, Seniorenplein en Vijftigplusser.nl. Het zijn nogal stoffige namen voor een generatie die nog volop in het leven staat. Maar de oprichter van laatstgenoemde site gelooft heilig in het hipper worden van deze groep. ‘Vijftigplussers zijn al hip, maar nog niet iedereen is erachter’, zegt Thijs van Halteren van Vijftigplusser.nl.

‘Marketeers hebben mij al vaker gewaarschuwd voor de naam. Senioren zouden niet op hun leeftijd aangesproken willen worden, maar volgens mij is dat onzin. Het komt vanzelf in de mode’. Van Halteren wijst op de klimaatdiscussie. ‘Sinds Al Gore het klimaat op de politieke agenda zette, zijn ook bedrijven en internetsites op het onderwerp gedoken. Datzelfde gebeurt nu ook met de vijftigplussers. De vergrijzing staat nu hoog op de politiek agenda, en zie wat er gebeurt. Sites over gezondheid duiken overal op.’

Eind vorig jaar bouwde hij Vijftigplusser.nl om van een site die toegang biedt naar andere sites naar een ontmoetingsplek, en dat is een groot succes. Inmiddels hebben 20.000 Nederlanders een eigen profiel. De site wordt maandelijks bezocht door 150.000 mensen. Allemaal mensen die, volgens Van Halteren, tot nu toe hun heil zochten bij sites die aanvankelijk bedoeld waren voor jongeren, zoals Fok.nl en Hyves. Of ze waren aangewezen op traditionele 'stoffige' websites voor ouderen. ‘De vijftigplusser van nu heeft een ‘mindset’ van een 35-plusser van tien jaar geleden en heeft dus absoluut geen behoefte aan sites met duffe content en loeigrote letters. Wij spelen daar op in’.


Kijk hierrrrr voor het volledige bericht

Relevant naslagwerk is terug te vinden in het Mediascope rapport

Geen opmerkingen: