donderdag 10 januari 2008

'Kinderen als online ambassadeurs voor merken'

Een gestaag groeiend aantal merken bespeelt kinderen op zo'n manier dat zij online reclame gaan maken voor de betreffende producten en diensten. Algemene aantallen en effecten moeten nog blijken, maar een trend wordt zichtbaar.
Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Kinderen en reclame op internet' van belangenorganisatie Mijn Kind Online. Het rapport verschijnt volgende week. Emerce had voorinzage.

"In deze tijd van consumer-generated content (Web 2.0), waarbij media-consumenten zelf content-producenten worden, ligt het voor de hand om de doelgroep zélf advertenties te laten maken en zodanige omstandigheden te creëren dat ze zelf aandacht voor hun werk vragen. Zo worden ze vanzelf merk- of product-ambassadeurs. Een nevenvoordeel is dat bedrijven op deze manier veel te weten kunnen komen over de voorkeuren en interesses van hun doelgroepen", aldus de auteurs.

Een aantal praktische voorbeelden van deze trend diende zich afgelopen maanden aan, bijvoorbeeld op meidensite GoSupermodel. Deze site ging eind oktober in een verniewde versie online. De honderdduizenden inschreven tienermeiden konden het, in ruil voor prijzen, tegen elkaar opnemen door de beste zelfgemaakte reclamefilmpje te uploaden. Er werden 205 filmpjes op YouTube gezet die in totaal 300.000 keer bekeken werden in 4 weken. Frisdrankmerk Sisi zag 13.000 meiden op vergelijkbare, intensieve wijze met zijn merk aan de haal gaan.

De eigenaren van de merken spelen geen andere rol van een faciliterende. Ze zorgen ervoor dat hun doelgroep creatief aan de slag kan met verschillende merkuitingen, die vervolgens tot een nieuwe uiting worden omgevormd.

Sites als Zikle.com en Kindertent.nl, beiden homepagesites voor Nederlandse jongeren, spinnen hier garen bij. De jeugd mag zich graag online uiten met eigen creaties. Zikle-homepages hebben circa 240.000 bezoeken per maand, die van Kindertent zo'n 500.000. Mijn Kind Online illustreert: "Op Kindertent.nl werd opgeroepen om de mooiste Walibi-pagina te maken, en zo entreekaartjes voor Walibi te winnen." En: Via www.jetix.nl konden kinderen voor Jumbo hun eigen Stratego-commercial maken die dan misschien wordt uitgezonden op Jetix"

Welke meetbare effecten deze vorm van merkbeleving heeft, is niet bekend.


Bron:Emerce

Geen opmerkingen: