maandag 14 januari 2008

Hyves-rivaal Netlog richt zich meer op Nederland

14 januari 2008 - Door Tonie van Ringelestijn

Sociaal netwerk Netlog groeit als kool, ook in Nederland. Er zijn 1,2 miljoen Nederlandse Netloggers die goed zijn voor 150 miljoen pageviews per maand. Komend jaar gaat Netlog zich ook meer richten op Nederlandse bedrijven.

De sociale netwerksite Netlog (nl.netlog.com, niet Netlog.nl), opgericht door Belgen Toon Coppens en Lorenz Bogaert, maakt een stormachtige groei door. Wereldwijd trekt de site vijf miljard pageviews per maand. "In Europa zijn we groter dan Myspace en Facebook volgens Comscore. Gebruikers spenderen gemiddeld een half uur per dag op Netlog", zegt landenmanager Nederland Steven Kraal.

In Nederland staat de teller nu op 1,2 miljoen leden. Daarmee heeft Netlog nog een flinke achterstand op Hyves dat eind vorig jaar het vier miljoenste Nederlandse lid verwelkomde. Netlog zegt wel een mogelijkheid te bieden om Hyves-vrienden in één keer uit te nodigen voor Netlog.

Met negen talen- en vijftien landenversies richt Netlog zich nadrukkelijk op de verschillende Europese landen met eigen edities van de site. Kraal: "Je ziet ook alleen mensen die dezelfde taal spreken." In sommige landen gaat het uitnodigen van vrienden wel erg rap. "Drie maanden geleden begonnen we in Turkije en nu hebben we 3,6 miljoen Turkse leden."

Nederland

In 2008 richt Netlog zich ook meer op Nederland. Zo koos het bedrijf voor het advertentienetwerk van WebAds. Kraal: "In diverse landen kiezen we voor lokale advertentienetwerken."

Netlog is van plan zich dit jaar meer te richten op Nederland. Volgens Kraal gaat Netlog ook meer Nederlandse bedrijven benaderen om gebruik te maken van de mogelijkheden die merken hebben op het sociale netwerk. Merken kunnen bijvoorbeeld een eigen profiel aanmaken waarbij bezoekers zich als vriend kunnen aanmelden. Ook kunnen bedrijven skins aanbieden, waarmee een profiel de look and feel van een merk krijgt. Al 50 duizend Netlog-gebruikers namen een Puma-skin, zegt Kraal.

Radiozender 3FM was rond de Serious Request-actie eind vorige maand al actief met Netlog. Kraal: "Steeds meer bedrijven zijn actief op onze site. Het is niet meer het zenden van een boodschap naar een groot publiek en dan maar hopen dat een klein deel interesse heeft, zoals bij een banner. Via onze site kan je zitten waar je doelgroep zit."

Netlog kan voor bedrijven gebruikers filteren op hun smaken en voorkeuren. "In Belgie hebben 400.000 mensen op hun profiel aangegeven graag een biertje te drinken, Biermerken sturen nu iedereen een bericht of ze hun vriend willen worden. Zij blijken dat helemaal niet erg te vinden."

Een van de redenen voor het succes van Netlog is het puntensysteem dat Netlog heeft ingevoerd. Voor bijvoorbeeld het succesvol uitnodigen van vrienden krijgen gebruikers punten. Ook kunnen leden punten kopen. Met de gespaarde of gekochte punten kunnen ze eigen foto's en filmpjes in de spotlight op de voorpagina van Netlog zetten.

In Polen en India houden moderators in de gaten of de filmpjes en foto's door de beugel kunnen. Ook zijn er per land communitymanagers die vragen en klachten beantwoorden. Het eigen personeelsbestand van Netlog groeide in een jaar tijd van tien naar bijna 50 medewerkers.


Widgets


Netlog voert nog geen open widgetbeleid, omdat het bedrijf vindt dat de site dan te chaotisch zou worden. Bovendien zien gebruikers van Facebook de bomen niet meer door het bos vanwege de enorme hoeveelheid widgets, stelt Kraal. "We staan mensen daarom niet toe eigen HTML-codes op hun profiel in te voeren. Wij vinden dat je als netwerksite niet moet doorslaan in de mogelijkheden. Dat wordt er voor mensen niet helderder op. Er komen bij Netlog wel widgets, maar in beperkte mate."

1 opmerking:

Natasja zei

Bron: emerce.nl

Voor meer informatie ook een bericht op Marketingfacts