Google gaat persoonlijke gegevens van surfende consumenten gebruiken om hen 'beter passende' advertenties te vertonen. Wie niet mee wil doen aan de proef moet dat expliciet aangeven.
Het is niet duidelijk op welke sites en in welke landen zijn experiment met geraffineerder adverteren houdt. Noch is bekend hoe lang de proef duurt. Afgelopen weekend kondigde het technologiebedrijf dat het de effectiviteit van het AdSense-netwerk wil vergroten met een nieuwe advertentietechniek.
Context en persoon gecombineerd
Met deze techniek is Google in staat om verschillende lezers van dezelfde pagina verschillende tekstadvertenties te vertonen. AdSense vertoont binnen de proef niet puur commerciële uitingen die bij de context van de betreffende pagina passen. Er wordt nu ook rekening gehouden met het in het verleden vertoonde surf- en klikgedrag van internetgebruikers.
Google gaat extra informatie aan cookies toevoegen en breekt het ene enkele cookie op in meerdere kruimels. “De data die normaalgesproken bij één uniek cookie ID horen, worden opgebroken in meerdere, verschillende cookies. Zo krijgen we beter zicht op iemands advertentiegeschiedenis op meerdere sites.”
Er zal extra informatie aan de cookies worden toegevoegd. Adverteerders krijgen hierdoor beter zicht op het type internetklanten dat hun commerciële uitingen ziet en aanklikt.
Op de pagina met veel voorkomende vragen wordt uitgelegd welke nieuwe informatie via de cookies wordt verzameld.
“Het veld ‘tijd’ vertelt wanneer een een advertentie werd vertoond. De ‘advertentie ID’ en het ‘plaatsings ID’ melden om welke campagne het gaat en welke specifieke advertentie werd vertoond. De ‘user ID’ is het cookie dat de specifieke web browser identificeert. De ‘client IP’ meldt het IP-adres.” Tevens ziet Google het adres van de pagina waar de advertentie werd getoond en er wordt bijgehouden of iemand klikte op een advertentie of een ander vorm van interactie ermee aanging.
Cookies zijn maximaal 24 maanden geldig.
Zorgen over privacy groeien
De Europese toezichthouders op de privacy, waar het College Bescherming Persoonsgegevens onder valt, startte vorige maand een onderzoek naar de bescherming van persoonsgegevens door zoekmachines in het algemeen. Deze zogeheten ‘Artikel 29-werkgroep’ spreekt Google in het bijzónder aan op zijn dataverzamelings- en opslagpraktijken.
De AdSense-proef valt buiten het onderzoek van de Europese privacytoezichthouders.
Hoeveel mensen aan deze proef deelnemen, zonder dat ze het merken, is niet bekend. Google zegt mysterieus: “Het betreft bijna geen sites in het AdSense-netwerk, maar wel sommige.”
Internetsurfers die niet gediend zijn van Googles reclameproeven kunnen zich afmelden als proefkonijn op een speciale pagina. Google hanteert het zogeheten opt out-principe: iedereen doet mee, mits anders aangegeven.
In Nederland geldt exact het tegenovergestelde principe bij e-mailmarketing.
Consumenten mogen bij dit opt in-principe enkel benaderd worden met commerciële boodschappen als ze daar expliciet opdracht toe hebben gegeven. Anders is er sprake van spam. Dat is bij wet strafbaar. Rechters kunnen een maximumboete van 450.000 euro opleggen voor spampraktijken.
In Amerika loopt momenteel een overheidsonderzoek naar Googles geplande overname van advertentiebedrijf DoubleClick. Google zou volgens verscheidene belangengroepen te veel zicht op het surf- en klikgedrag van burgers krijgen. Ook de Europese Consumentenbond BEUC toont zich bezorgd.
dinsdag 14 augustus 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten