maandag 27 augustus 2007

‘Banner blindness’ bestaat nog steeds

Veel over te doen op dit moment. Mijn persoonlijke mening:
a) goed dat wij niet alleen banners doen
b) vreemd dat niemand banners ziet maar dat wij isobar-breed nog wel duizenden clicks per dag realiseren
Kortom, een en ander is te nuanceren maar goed om er even bij stil te staan!
- Emile -

En dan nu het artikel....


De term ‘banner blindness’ is niet nieuw. Onze aller usability goeroe Jakob Nielsen heeft middels een onderzoek nog eens bekeken hoe het zit met ‘banner blindness’. In zijn onderzoek hebben gebruikers een webpagina snel gescand (Baseballlibrary.com), een webpagina gedeeltelijk gelezen en een webpagina volledig gelezen. Het onderzoek laat niet zien hoeveel testdeelnemers er hebben deelgenomen aan de studie. Daarnaast is de opdracht die zij mee hebben gekregen onbekend.

De legenda is als volgt:
• Rode kleur is het meest bekeken
• Gele kleur is minder goed bekeken
• Blauwe kleur is het minst bekeken
• Grijze kleur is helemaal niet bekeken

De advertenties zijn omkaderd met een groene kleur nadat het onderzoek is uitgevoerd.

>> lees verder

Geen opmerkingen: