Het betere copy-paste werk. Een artikel van David op Marketingfacts.
Voor de linkjes: ga naar de bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/cannes_lions_2007/
"
Cannes Lions 2007
David Wolff zondag 17 juni 2007, 18:04
Rubriek: Advertising | Events | Bekeken: 6286 keer (393 keer doorgeklikt)
Vanaf morgen is de Cote d’Azur weer het toneel van het alweer 54e internationale advertising festival. Een week lang verzamelt de internationale advertising elite zich in Cannes om te netwerken, feest te vieren en elkaar te lauweren.
In dit van oorsprong zo traditionele ingerichte bolwerk begint langzaam maar zeker ook digital advertising aan de poten van de traditionele instituten te zagen. De categorie voor digitaal werk is de laatste jaren de snelst groeiende daar waar de traditionele categorie voor film dit jaar wederom een dalend aantal inschrijvingen kent. De verwachting is dat er dit jaar wederom meer en nog beter werk zal worden ingestuurd voor de Cyber Lions.
Waar vorig jaar in deze categorie Crispin, Porter & Bogusky en Droga5 met de hoogste eer aan de haal gingen voor respectievelijk werk voor Volkswagen en Marc Ecko ben ik benieuwd welke spraakmakende campagnes dit jaar in aanmerking gaan komen voor een al dan niet terechte onderscheiding op het hoogste niveau.
Veelgehoorde kritiek is dat het genomineerde digitale werk in Cannes doorgaans voorspelbaar is en afkomstig is van een beperkte groep bureaus en adverteerders. Zo doen bureaus als Glue London, Farfar, Crispin, Porter & Bogusky en Goodby & Silverstein altijd mee voor de prijzen. Daarnaast zien we ook onder de prijswinnaars van de laatste jaren een aantal adverteerders steeds opnieuw op het podium staan zoals MINI, Nike en Burgerking. Is de spoeling inderdaad zo dun of is Cannes vooral een podium dat gedomineerd wordt door traditionele campagnes waar tot nu toe slechts een handvol interactieve bureaus tot is doorgedrongen?
Ook dit jaar zijn er op voorhand een aantal campagnes aan te wijzen die ongetwijfeld mee gaan doen voor de prijzen.
Een campagne die ongetwijfeld hoge ogen gaat gooien is de ‘Dove Evolution’ campagne en ook Diesel met ‘The Heidies’ is een gedoodverfde winnaar.
Of deze twee cases inderdaad in de prijzen gaan vallen moeten we nog even afwachten maar de vraag is of dergelijke campagnes inderdaad het beste digitale werk in de wereld vertegenwoordigen, of dat Cannes voor veel kleine bureaus nou eenmaal niet het gewenste podium is en dat minder aansprekende namen op voorhand al de kansen op een leeuw verkleinen.
Dat Cannes nog altijd een bolwerk is van traditionele reclamemakers zullen velen met me eens zijn. Maar dat digital een steeds grotere factor wordt binnen de huidige reclame industrie is een gegeven waar ook de oude mannen in Cannes niet meer omheen kunnen. Dit was een reden voor mijn collegas van Isobar om dit jaar op zoek gaan naar de digitale factor in Cannes. In samenwerking met Cannesfringe zullen ze het komende festival op zoek gaan naar spraakmakende interviews, verslag doen van seminars en alles wat maar ruikt naar digital advertising. Komende week komen de videoverslagen beschikbaar die ik zal proberen te delen.
Is Cannes inderdaad het podium voor het beste digitale werk ter wereld, zijn de winnaars op voorhand makkelijk voorspelbaar en welke discussies gaan we krijgen over al dan niet terecht toegekende prijzen? Ik ben benieuwd.
"
maandag 18 juni 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten