woensdag 20 juni 2007

Automatisering Gids verwees gisteren naar een onderzoek met de titel 'Different Engines, different results', uitgevoerd door twee Amerikaanse universiteiten, voor Dogpile in april van dit jaar. Infospace biedt uitgebreidere achtergrondinformatie en vermeldt een paar van de belangrijkste conclusies:

* Slechts 0,6 procent van de 776.435 zoekresultaten op de eerste pagina van de vier belangrijkste zoekmachines komen overeen

* Tussen de 38 en 46 procent van alle zoekacties leiden niet tot doorkliks op de zoekresultaten op de eerste pagina en maken dat gebruikers aanvullende zoekmachines uitproberen

* Mensen gebruiken maandelijks gemiddeld drie verschillende zoekmachines om informatie te vinden

* Er zijn belangrijke verschillen tussen de rankings van de grote zoekmachines; slechts 3,6 procent van de als nummer één gerankte, niet-gesponsorde zoekresultaten kwamen overeen bij bepaalde zoekacties

Dat zijn redelijk verrassende uitkomsten. Je weet dat je veel mist als je alleen zoekt met bijvoorbeeld Google. Een zinsnede uit het onderzoek als: 'By searching only Google a searcher can miss 72.7% of the Web’s best first page search results', bevestigt dat nog eens.

Het volledige onderzoek vind je hier (PDF).

Geen opmerkingen: