Volgens een recent uitgevoerd onderzoek van IAB Europe en PriceWaterhouseCoopers bedroegen de bruto online advertising bestedingen in 2006 ruim € 8 miljard. IAB Europe verzamelde uit de 13 lokale IAB-landen en liet deze analyseren door PWC. Het onderzoek hanteert de volgende categorisering: display advertising, classifieds en directories, search en emailadvertising.
Het Verenigd Koninkrijk heeft het grootste marktaandeel op Europees niveau met een aandeel van 39% (€ 3.101 miljard), gevolgd door Duitsland met 22% (€ 1.752 miljard) en Frankrijk met 15% (€ 1.179 miljard). Nederland staat op een vierde plaats met een marktaandeel van 7% en bruto online advertising bestedingen van € 564 miljoen, direct gevolgd door Italië met 6% en €480 miljoen. Spanje, Denemarken, België, Oostenrijk, Finland, Griekenland, Slovenië en Kroatië nemen de overige 12% voor hun rekening, goed voor in totaal € 927 miljoen aan bruto bestedingen.
31% van de bruto online advertising bestedingen ging naar display advertising, 45% werd besteed aan search advertising, 22% aan classifieds en directories en 2% aan email advertising.
IAB Europe en PriceWaterhouseCoopers combineerden de bevindingen met data afkomstig van het WARC (World Advertising Research Center) over de totale bestedingen aan advertising per land. Op basis hiervan wordt het aandeel aan online advertising bestedingen in Nederland geschat op 13%. Voor Denemarken geldt 12%, 11% voor het Verenigd Koninkrijk en 9% in Duitsland.
Dat werpt opeens een heel ander licht op het aandeel van online in Nederland en waarschijnlijk ook andere landen. Gingen we hier altijd uit van 2 hooguit 3%, nu blijkt dat opeens 13% te zijn en komt het dicht in de buurt van het aandeel qua tijd wat wij op internet besteden. ‘k Moet alles nog ’s even narekenen, maar bij een aandeel van 13% is de totale markt € 4,3 miljard. Het IAB-bericht praat over bruto, maar dan moet de markt veel groter zijn. In 2006 staat de brutoteller van Nielsen Media Research op € 5,7 miljard. Of alle mediumtypen zijn niet meegeteld, dat kan ook.
Bron : Mediaonderzoek.nl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten