'Hyves verrijking van het sociale leven'
AMSTERDAM - Krabbelen, tikken en bloggen: bijna zes miljoen Nederlanders doen het regelmatig via de netwerkwebsite Hyves.nl. Eva Kol schreef een boek over het fenomeen, dat drieĆ«nhalf jaar geleden werd opgestart door drie vrienden. „Hyves is een verrijking van het sociale leven.”
Kol was betrokken bij de oprichting; ze liep stage bij Hyves en werkte er daarna nog een paar jaar. „Hyves is gebaseerd op de Amerikaanse netwerksites Friendster en Orkut”, vertelt de auteur, die Nieuwe Media en Communicatie- en Informatiewetenschappen heeft gestudeerd. „Beter goed gejat dan slecht verzonnen.” Het internetbedrijfje groeide in een paar jaar tijd uit tot het populairste vriendennetwerk van Nederland.
Het boek beschrijft het ontstaan, de groei en de daarbij behorende problemen. „Het is een reis door het multimediaplatform dat Hyves is geworden”, zegt Kol. Het staat ook bol van de verhalen, die de schrijfster in de afgelopen jaren verzamelde. „Over liefde via Hyves, artiesten die er hun muziek promoten, mensen die hun baan te danken hebben aan de netwerksite en een schrijfster die er publiek vond voor haar schrijfsels.”
Kol, die een halfjaar geleden stopte met werken bij Hyves en door een studiebegeleider werd gestimuleerd het boek te schrijven, schuwt geen kritiek. „Ik ben onafhankelijk. Ik wilde niet alleen reclame maken, maar juist ook een kritische benadering kiezen. Ik heb leden om kritiek gevraagd en daarop kwamen vooral kanttekeningen over het gebruikersgemak.”
Hoewel profielen van leden tegenwoordig kunnen worden afgeschermd, maakt niet iedereen daar gebruik van. En dat kan wel eens negatieve gevolgen hebben. „Die verhalen komen ook aan bod”, vertelt Kol, die onder meer schrijft over iemand die werd ontslagen vanwege een krabbel (een korte boodschap die bij andere leden op de pagina kan worden geplaatst). „Mensen beseffen vaak niet wat voor impact het heeft om allerlei informatie op hun pagina te zetten.”
De 26-jarige Amsterdamse maakt zelf nog altijd veel gebruik van Hyves. „Ik zit er bijna dagelijks op. Iedereen komt op die site bij elkaar. Het vervangt voor mij ook wel mijn e-mail en mobieltje.” Ze vindt dat de vriendennetwerksite geen hype meer kan worden genoemd. „Het is nu zodanig groot dat het van invloed is op de levens van mensen.”
De toekomst van Hyves ziet ze positief in. „Ik denk dat het blijft bestaan, maar wellicht in een andere vorm. Het zou kunnen dat het wordt overgenomen door een grote partij. Ze gaan vast ook veel innoveren. Maar”, waarschuwt ze, „dan moeten ze wel oppassen dat mensen straks niet verdrinken in alle functies.”
Hyves ligt vanaf zaterdag 1 maart in de winkels.
bron: Telegraaf.nl
maandag 3 maart 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten