Google moet niet 'evil' zijn en Performics, een DoubleClick-divisie die doet aan zoekmachineoptimalisatie, afstoten. Anders dreigt een enorm belangenconflict.
Dat beargumenteert zoekmachinegoeroe Danny Sullivan in een uitgebreide 'open brief' aan Google. De huidige situatie vormt een verwerpelijke belangenverstrengeling en ondermijnt de objectiviteit van de Google zoekmachine, zo stelt Sullivan.
Performics is namelijk, naast affiliate marketing, gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Het levert betaalde diensten aan bedrijven om hun websites hoger in de resultatenlijst van zoekmachines als, juist ja, Google te krijgen. Met de inlijving door Google ontstaat de onverkwikkelijke situatie dat een Google-afdeling geld verdient met het promoten van bedrijven in haar eigen index.
Onderzoek Kroes
Een woordvoerder van het Directoraat Generaal Mededinging van Eurocommisaris Kroes kon tegenover Webwereld niet bevestigen of de Performics-kwestie is onderzocht of meegewogen in de afwegingen van de Europese Commissie om de overname van DoubleClick door Google ongehinderd door te laten gaan.
Bron: Webwereld.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten