"Wij sluiten een uiteindelijke overname niet uit"
door John Hagens en Marijn Schrijver
AMSTERDAM - De grootste Amerikaanse sociale netwerksite MySpace heeft zich tot doel gesteld ook de grootste netwerksite van Nederland te worden. Om dat bereiken nemen ze desnoods Hyves gewoon over, zo bleek donderdagavond na een perspresentatie in Amsterdam.
Travis Katz, de managing director international van MySpace.
MySpace is wereldwijd marktleider met meer dan 210 miljoen gebruikers. Het sociale netwerk is inmiddels actief in 14 europese landen waaronder Nederland. Bijna negen maanden na het voorzichtige begin van het netwerk in ons land achtte men de tijd nu rijp om door middel van een feestelijke presentatie de toekomstige strategie van de onderneming uit de doeken te doen. In het kort komt het erop neer dat MySpace flink wil groeien in ons land en marktdominantie nastreeft. In Nederland telt MySpace op dit moment bijna 500.000 actieve gebruikers, een aantal dat tamelijk schril afsteekt tegen de ruim 3 miljoen leden die Hyves in ons land heeft. Vrijwel nergens in Europa trof MySpace dus een reeds zo sterk gevestigde concurrent aan.
“Ondanks dat we liever langs organische weg, dus natuurlijk groeien, staan we zeker open voor het idee om Hyves over te nemen”, zo zei Travis Katz, de managing director international van MySpace, na afloop van zijn presentatie in de Melkweg in Amsterdam. “We willen eigenlijk overal liefst marktleider zijn, dus over een overname wordt wel nagedacht.”
Maar zover is het nog niet. “In elk land waar we komen is er vaak al sprake van een grote lokale concurrent, ook toen we begonnen in de VS waren er al gevestigde namen. Maar toch hebben we kans gezien vrijwel overal waar we ons vestigen uit te groeien tot de grootste of een van de grootste spelers.”
MySpace begon ooit als een vriendennetwerk dat door een paar studenten en vrienden werd opgericht in de Verenigde Staten. In 2003 kwam het in handen van Intermix Media die de netwerksite in 2005 voor een bedrag van 580 miljoen dollar verkocht aan News Corporation van Rupert Murdoch.
De grootste troef van MySpace lijkt de content (exclusieve muziek en films bijvoorbeeld) en het internationale karakter van de site te zijn. MySpace stelt je in staat in contact te komen met de rest van de wereld. Op Hyves kun je vrienden worden met Jan-Peter Balkenende en Wouter Bos, maar op MySpace ben je één klik verwijderd van David Beckham en Britney Spears.
Derek Fehmers van MySpace Benelux ziet nog een aspect dat mogelijk in het voordeel van MySpace uit kan pakken: “Van de actieve gebruikers van MySpace blijkt de meerderheid namelijk 56% te bestaan uit vrouwen. En daar waar de vrouwen zijn, daar komen de mannen wat later bijna als vanzelf naar toe.”
Bron: Telegraaf 08/02/08
vrijdag 8 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten