Europese adverteerders gaven afgelopen jaar 11,5 miljard euro uit aan reclame op internet. Dat is een stijging van 38 procent. Europa is aan een inhaalslag met Amerika bezig.
Dat blijkt uit de marktcijfers die IAB Europa onlangs publiceerde. Niet enkel opkomende markten zijn verantwoordelijk voor de groeicijfers.
Ook 'volwassen' markten als Duitsland, Engeland en Frankrijk noteren nog tientallen procent groei in de mediabestedingen. Adverteerdersclub IAB Europa verklaart die groei vanuit de toename van de gemiddelde bandbreedte van de internetverbindingen. Ook zouden bedrijven meer vertrouwen in internetreclame krijgen als middel om hun commerciƫle boodschappen efficiƫnt te verspreiden.
John Mangelaars, bij Microsoft in Europa onder meer verantwoordelijk voor de online advertentiediensten, zei onlangs in een vraaggesprek met Emerce: "De spanning op de reclamebestedingen bij oude media groeit, dat merk je."
In 2006 bedroegen de mediabestedingen 8 miljard euro. Het nog lopende jaar wordt naar schatting afgesloten met 11,5 miljard euro aan online besteed reclamegeld. Dat is een groei van 38 procent. De online mediabestedingen komen dit jaar op ruwweg 13,6 miljard dollar uit. Het gat tussen Europa en Amerika slinkt daarmee van 4,8 miljard naar 2,1 miljard euro.
IAB Europa publiceerde enkel kerncijfers. Gedetailleerde informatie verschijnt pas over een half jaar, tijdens de Interact-conferentie in Berlijn in juni. De cijfers omvatten behalve e-mail- en zoekmachinemarketing ook bestedingen aan rubrieksadvertenties en bedrijvengidsen.
Bron: Emerce
woensdag 19 december 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten