woensdag 29 oktober 2008

Search slaat zich door krediet crisis heen


Hoezo online crisis?
Waar de media veel negatieve berichten publiceren over de financiële crisis, gaan wij Search marketeers met goed nieuws komen. Het wordt steeds duidelijker dat internet deelt in de klappen van de financiële crisis. Hoewel de budgetten voor internetreclame blijven groeien zijn ze de laatste maanden gedaald.

Search groeit door!
In Groot-Brittannië wordt tot 20% van al het reclamegeld op internet gespendeerd, dat is meer dan in eender welk ander land ter wereld. De uitgaven zijn er ongeveer even groot als in Duitsland, Italië en Frankrijk samen.
Wie onaantastbaar lijkt is Google. In de eerste zes maanden van dit jaar werd in Groot-Brittannië 58% van alle internetreclame in search geïnvesteerd. Van dat geld kwam 87% bij Google terecht, aldus onderzoeksbureau PriceWaterhouseCoopers.

Search is sociaal
Maar Search heeft nog meer te bieden lees ik bij Marie Jose: tot nu toe gingen we er vanuit dat online zoeken naar informatie een solitaire activiteit is. Twee Amerikaanse wetenschappers ontdekken dat online zoeken juist een sociale impact heeft. De resultaten van een zoekopdracht blijven namelijk nog lang nawerken in de sociale omgeving van gebruikers. Ook voor een zoekopdracht wordt ingevoerd vindt er vaak sociale interactie plaats.

Meer dan 33% van de deelnemers heeft voor en na het zoeken contact met anderen betreffende de zoektermen en de zoekresultaten. 42% heeft voor het zoeken contact met collega's en of vrienden over het onderwerp waarnaar wordt gezocht. Zoekresultaten bewaren en delen is de volgende stap, maar liefst 72% doet na een zoekopdracht iets met de zoekresultaten. 67% van hen verspreidt de zoekresultaten onder anderen. 47% bewaart de resultaten als bookmark, in een e-mail of in een document.

Search en Worth of Mouth
Van de mensen die de zoekresultaten distribueren, deed 87% procent dat mondeling of in een persoonlijk contact. Ze deelden de informatie voornamelijk met vrienden en collega's. Volgens de wetenschappers zijn social bookmarkingsites, nog niet goed om interessante vondsten onder de aandacht van de juiste mensen te brengen. Een volgende stap in de ontwikkeling van Search die wellicht door Yahoo gezet gaat worden?

Geen opmerkingen: