Door Stef de Jong – iProspect Nederland
Mobiele marketing wordt booming. Meerdere onderzoeken, van onder andere Forrester, onderschrijven de snelle groei die de mobiele markt momenteel doorgaat. Volgens schattingen van Marvellous Mobile worden er in Nederland tussen de 150.000 en 200.000 mobiele zoekopdrachten per dag gedaan. Dit is afgeleidt uit alle cijfers van de providers die Google Search op hun portal hebben geïntegreerd, plus dat de markt sterk groeiend is en dat de nieuwste mobiele telefoons een directe integratie met Google Mobile Search hebben.
Ook Google voorspelt gouden tijden voor het mobiele internet. Ze claimden onlangs in een persbericht dat het gebruik van haar mobiele zoekapplicatie explosief gestegen is. Voor adverteerders die zich op mobiele internetters richten is dit enorm interessant. Het publiek dat adverteerders kunnen bereiken met hun mobiele advertenties is volgens Google dankzij de iPhone 50x gestegen.
Om in te spelen op de groeiende mobiele zoekmarkt heeft Google speciaal voor de Apple browser, Safari, een mobiele versie ontwikkeld van haar zoekmachine. Deze applicatie heeft dezelfde interface als de normale webapplicatie van Google en geeft de iPhone gebruiker meer mogelijkheden dan de standaard mobiele versie van de zoekmachine.
Screenshot Zoekmachine Google binnen Safari Browser
De mobiele search applicaties zijn speciaal ontwikkeld voor de kleine schermpjes op mobiele telefoons. De weergegeven advertenties bevatten slechts 18 regels tekst tegenover 35 regels bij de normale AdWords advertenties. Ook kunnen gebruikers door te klikken, naast een verwijzing naar de website, direct de adverteerder bellen. Dit maakt het mobiel adverteren via Google voor een adverteerder erg interessant.
De zoekresultaten die de mobiele zoekmachine van Google weergeeft zijn (nog) beperkt. Dit omdat er nog relatief weinig mobiele websites zijn. Om deze reden zullen gebruikers (eigen ervaring) na een zoekactie die niet het gewenste resultaat oplevert de optie zoeken op internet gebruiken. Hiermee wisselt de zoekmachine van de mobiele applicatie naar de webapplicatie.
Gevolg is dat de mobiele advertenties niet worden weergegeven ondanks dat je met een mobiele telefoon op het web surft.
De iPhone
Als je met je iPhone een verbinding hebt via een GSMnetwerk en naar www.google.nl surft, kom je in de speciale Safari versie van de mobiele zoekmachine (www.google.nl/m). Wanneer je vervolgens zoekt verschijnen er geen Mobile Advertenties maar normale Tekstadvertenties.
Dit is opvallend aangezien je;
- Verbonden bent met een GSMnetwerk (Google zou moeten herkennen dat je met een mobiele telefoon zoekt)
- Zoekt via www.google.nl/m (de mobiele zoekmachine van Google, Google herkent inderdaad dat je met een mobiele telefoon zoekt)
Zoekopdracht in Google Mobile op de iPhone toont Tekstadvertenties
Wanneer een iPhone gebruiker met WiFi verbonden is, herkent Google ook dat je met een mobiel apparaat op het internet surft. Wederom geeft Google geen mobiele advertenties weer.
Apple heeft naar schatting in 2007 zo’n 4 miljoen iPhones verkocht. In 2008 verwacht zij nog eens 10 miljoen iPhones te verkopen. In totaal zullen er eind 2008 wereldwijd zo’n 14 miljoen iPhone gebruikers zijn.
Dit zijn 14 miljoen mobiele internetgebruikers die door Google worden gebruikt om de verkoop van mobiele tekstadvertentiecampagnes te stimuleren. Dit zijn 14 miljoen mobiele internetgebruikers die niet bereikt worden met een mobiele advertentiecampagne.
En hoe zit dat met normale toestellen? Uit een test met een Sony Ericsson K550i blijkt dat een actieve AdWords campagne, gericht op mobiele gebruikers van Google, inderdaad geen advertenties weergeeft wanneer er gezocht wordt binnen de 'normale' webapplicatie (zoeken op internet). Zodra er binnen de Mobiele applicatie van de Google zoekmachine gezocht wordt op hetzelfde keyword verschijnen de mobiele AdWords advertenties wel.
Conclusie
Ondanks dat Google herkent dat je met een mobiel toestel surft en daardoor de mobiele variant van haar zoekmachine toont, geeft hij op de iPhone helaas nog niet altijd mobiele advertenties weer. Daarbij is de Nederlandse mobiele internetmarkt nog relatief klein omdat er weinig mobiele internetsites om voldoende zoekresultaten weer te geven. Hierdoor zal de gebruiker verder zoeken binnen het normale internet.
Desondanks is voor adverteerders een mobiele zichtbaarheid juist nu goed te creëren. Enerzijds kan dit via contextuele advertenties (Google AdWords/AdSense) en anderzijds via visuele advertenties (mobiele banners). Vanuit Marvellous en iProspect adviseren we daarnaast om een mobiele versie van je website te maken. Deze kan, door het relatief kleine aantal mobiele websites, snel een hoge score behalen in de natuurlijke zoekresultaten. Dit alles is in combinatie met de groeiende markt een win-win situatie voor de adverteerder die hier snel op in speelt!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Goed research werk Stef!
Artikel is ook geplaatst op:
http://www.dutchcowboys.nl/mobile/13612
http://www.frankwatching.com/archive/2008/04/22/google-mobile-op-de-iphone/
Met dank aan Derek zijn sterke schrijfstijl!
Een reactie posten