zondag 10 augustus 2008

ProWebSurfer: verander banners in persoonlijke afbeeldingen!





Stellen jullie het jezelf eens voor… Iemand verzint programma waarmee je in één klap alle banners kan vervangen door persoonlijke foto’s en afbeeldingen.

Via David kwam ik terecht bij ProWebSurfer, een programma waar je binnen je browser een toolbar installeert die daarna alle banners verwijderd. Voor de gein heb ik het binnen Mozilla Firefox 3.0 geïnstalleerd en heb me op de site aangemeld. Via een bevestigingsmail die in de spambox terecht komt kan ik uiteindelijk beginnen. Dit is overigens geen spyware, maar “gewoon” een plugin die je aan je browser kan toevoegen.

Eigenlijk vind ik het maar een gedoe, maar ik simuleer dat ik van al die vervelende banners af wil, dus daar moet je dan iets voor over hebben. Wel jammer dat ik via de bevestigingsmail via Internet Explorer door ga om mijn instellingen aan te passen, terwijl ik toch echt plugin aan Firefox heb toegevoegd. Maar dat zijn standaard Windows instellingen, dus dat vergeten we voor het gemakt maar.

Vreemd genoeg blijk je alleen online foto’s te kunnen toevoegen aan de galerij, dus dat vond ik eigenlijk al een tegenvaller. Zijn immers genoeg mensen die foto’s bewust niet online zetten. Maar goed, voor het gemak heb ik wat Hyves foto’s genomen. En deze stuk voor stuk online gezet (privé weliswaar). Eens kijken wat er gaat gebeuren…

Verrassend genoeg krijg ik op enkele plaatsen Porsche uitingen te zien, want deze zijn naast je eigen afbeeldingen en een Wilde Bloemen achtergrond blijkbaar standaard. Ok, het werkt dus, maar het is niet wat ik er van verwacht had. Sterker nog, ik ben er nu al minuten mee aan het stoeien en ik krijg mijn eigen foto’s nog steeds niet als banner te zien. Dus dat wordt de komende dagen nog wel even pielen. Daarnaast verwacht dat ik dat de foto’s alleen worden ingezet bij afbeeldingen die qua verhoudingen redelijk gelijk zijn. De toolbar blokkeert immers ook banners.

Echt gevaarlijk vind ik het allemaal nog niet, maar het is denk ik wel een goed moment om de discussie nog maar eens aan te zwengelen. Wat betekenen zulke ontwikkelingen voor de branche? Hoe spelen mediabureaus hier op in? En moeten we deze mensen nog wel willen bereiken? Deze mensen kiezen immers zelf voor het blokkeren van banners en deze te vervangen door persoonlijke uitingen. Dit kon immers al door anti-spyware programma’s die ook bannerservers konden tegenhouden. Of kunnen we juist hier ook weer op inspelen door deze toolbars ook te ontwikkelen voor onze adverteerders? Het lijkt me sowieso een goed onderwerp voor een discussie, want hoe gaan we hier mee om? Ideeën en inzichten zijn altijd welkom!

Geen opmerkingen: