Topverdieners in Nederland staan negatiever tegenover reclame dan hun tegenhangers in andere Europese landen.
Krap eenderde zegt eerder geneigd te zijn een bepaald merk te kopen als daarvoor wordt geadverteerd in een internationaal medium. Van de Europeanen uit andere landen zegt 37 procent aanschaf van deze merken te overwegen.
Het aantal Nederlanders dat positief staat tegenover tv-reclame is 32,7 procent, terwijl van de andere Europeanen 46,5 procent positief denkt over deze vorm van reclame. Dat blijkt uit de pan-European Media and Marketing Surveys (EMS) van Synovate. Het bureau onderzoekt jaarlijks het gebruik van Europese media en de attitude ten opzichte van reclame onder Europeanen met een inkomen in de top-13 procent (52.500 euro en meer).
In Nederland vindt 53 procent van de ondervraagden televisie een nuttige bron voor informatie over nieuwe producten, terwijl van de andere Europeanen 65 procent dat vindt. 37 Procent van de Nederlanders zegt wel eens een nieuw product te willen proberen naar aanleiding van tv-reclame, tegenover 52 procent in de rest van Europa. 57,3 Procent van de Nederlanders vindt de krant een goede bron van informatie over nieuwe producten, terwijl van de andere Europeanen 63 procent dat vindt. De Nederlander blijkt alleen tegenover internetreclame positiever te staan dan overige Europeanen: 51,6 procent versus 47 procent laat zich hierdoor verleiden.
Internet is voor Nederlanders de belangrijkste nieuwsbron: bijna 35 procent geeft de voorkeur aan dat medium. 29 Procent van de Nederlanders gebruikt kranten en tijdschriften om op de hoogte te blijven. Slechts 8,4 procent geeft de voorkeur aan de radio, terwijl dat in de rest van Europa voor 16,5 procent van de respondenten de belangrijkste nieuwsbron is. Opvallend is ook de populariteit van teletekst in Nederland: voor 9 procent is dat de belangrijkste nieuwsbron, tegenover 3 procent in de rest van Europa.
Verder blijkt Discovery Channel onder Nederlandse topverdieners de populairste internationale tv-zender te zijn (ruim 48 procent heeft daar in de week voorafgaand aan het onderzoek naar gekeken), gevolgd door National Geographic Channel (bijna 43 procent) en Eurosport (38,3 procent).
(bron: http://www.adformatie.nl/)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten