maandag 5 mei 2008

MyGimmy

Zoals de rode knop al een interactief middel was om bij bepaalde televisie-aanbieders interactie te bewerkstelligen voor bijvoorbeeld het aanvragen van proefritten, zo is MyGimmy een dienst die eigenlijk weer net iets verder gaat binnen direct response. Deze dienst bestaat overigens al 3/4 jaar en via een ex-collega werd daar mijn aandacht door getrokken.

In het kort komt het erop neer dat dit een nieuwe mobiele dienst is waarmee je gelijk kan reageren via je mobiele telefoon. Zodra het MyGimmy logo in beeld komtof genoemd wordt is reageren mogelijk. Telkens wanneer je wilt reageren op radio of TV open je myGimmy in je mobiele telefoon. Je ziet dan een overzicht van actuele reclames, aanbiedingen of programma's waarop je direct kunt reageren. Dit gebeurt via GPRS.

Toch heb ik wel enkele twijfels bij het concept. Ok, het is makkelijk en misschien ook toegankelijker dan bijvoorbeeld de rode knop, maar aan de andere kant kost het aanmelden al geld, terwijl je dan nog niets hebt. "What's in it for me" zal de consument dan denken. Op dat moment nog bar weinig: er gaat alleen een wereld open die toegankelijkheid heet.

Daarnaast, maar daar kan Sven misschien meer over zeggen, zullen er steeds meer mensen mobiel internet gebruiken, maar is het nog geen gemeengoed. Dus daarmee zal het bereik nog relatief laag zijn.

De tests die gedaan zijn werden ingestoken op lokaal niveau, bij RTVNH en RTV Rijnmond, maar de STER heeft in november jl. aangegeven het ook landelijk te willen inzetten.

Misschien wel een kans om innovatief te blijven als we meer weten over ervaringscijfers aan zodat we dit aan klanten kunnen voor leggen? Iemand anders al ervaring met deze dienst?

Ik heb het nog niet eerder gezien, of heb in de tussentijd iets gemist ;)

2 opmerkingen:

Emile zei

Ik zeg sms-shortcode. Dat werkt veel eenvoudiger volgens mij... Sven?

Jasper zei

vlgens mij had de ster ook jaren gelden een resonsmogelijkheid waarbij je - nadat een informatieicoontje werd getoond ind e commercial - je snel op je teletekst knop moest drukken om meer info te krijgen.

Weet de productnaam zo 1-2-3 niet meer.

Beetje probleem met dit soort interactieve commercials lijkt me de laid back - bend forward discussie. mijn tv kijkgedrag is errug laid back in ieder geval