Op dit Shareblog kunnen we kennis delen, elkaar inspireren, best practices laten zien, etc. Vertel over je eigen campagnes, wat je is opgevallen in de media, of prachtige voorbeelden die je gezien hebt.
dinsdag 30 september 2008
Online video in de Automotive industrie
Veel klanten van Aegis zitten in de automotive industrie. Een segment dat zich de mores van Internet en Interactive marketing steeds meer eigen maakt. Niet gek natuurlijk als 1 op de 10 auto's in Amerika al via Internet wordt verkocht.
Online video is een van de tools die ideaal aansluiten bij de mogelijkheid om slim visueel online marketing en branding te bereiken. Lees hier meer over de snelle opmars van online video in de automotive industrie.
maandag 29 september 2008
Goud!
In dit bericht meldde ik al dat Bookmark en Clay waren genomineerd voor de Gouden Inhaakmedailles voor Station Beijing (NS).
Zoals diegenen van jullie die aanwezig waren op de Aegis BBQ hebben gezien, zijn we afgelopen vrijdag daadwerkelijk in de prijzen gevallen: in de categorie Crossmedia/Totaalcampagne bleven we Lemz (met de Zweetmeter) voor. In de categorie Interactief werden we helaas verslagen door Nike, die met hun 'Take It To The Next Level' (strikt genomen geen inhaker, maar een kniesoor die daar op let) de concurrentie voor bleef. Helaas geen goud dus voor 'alleen' de site, maar wel een mooie Eervolle Vermelding in een mooi lijstje.
Voor een overzicht van de prijswinnaars: ga naar Adformatie.nl of naar de site van de Gouden Inhaakmedailles en klik op 'Winnaars 2008'.
Let's play our favorite song
Stap 1: je hebt een idee:
Stap 2: Doelgroeponderzoek
Stap 3: Reclame maken
Stap 4: viral effect
Product is via deze link te koop: Ipod add-ons
Stap 2: Doelgroeponderzoek
Stap 3: Reclame maken
Stap 4: viral effect
Product is via deze link te koop: Ipod add-ons
vrijdag 26 september 2008
Off-topic (25)
donderdag 25 september 2008
Pimp je piemel
Durex brengt humor in je sexleven met Dickorations. Print ze uit en versier je piemel met een supermanpakje, een sixpack of maak (zoals bovenstaand) van je jongeheer een echte gentleman!
Diesel is jarig en stout
Diesel is 30 jaar. Dat moet gevierd worden. Niet met taarten of ander gebak, maar met cartoon porno. Safe for work. Dat dan weer wel...
Everybody is a superstar!
Altijd al een superheld willen zijn? Kodak bied je die kans. Upload je foto en in drie stapjes ben je een jaren 70 superhero. Altijd leuk toch? Of wil je eerst een voorbeeld?
woensdag 24 september 2008
Advertising schuift naar interactive & meetbaar
Gelezen op Carat’s advertising outlook for 2009: Ondanks de stagnerende economie groeit online advertising van 23.3% naar 23.7% in 2008. Voor 2009 is de groei 18.6%.
Het meest interessant is de volgende passage:
[Jerry Buhlmann, CEO of Aegis Media] said the growth in online’s ad spending share has less to do with the growth of consumer use of online media, and more to do with a secular shift within the advertising industry that is driving marketers and agencies toward media that deliver measurable returns on advertising investments.
“With search now central to the planning and execution of any campaign, online media brings a greater level of accountability not just to itself but to TV, print and other forms of advertising,” he said. “This is why we are predicting further strong growth for internet, even when advertisers are cautious in many of the other sectors.”
De verschuiving naar performance-based media wordt steeds sterker, waar met name Search outperformed! Niet vreemd in tijden van minder economische voorspoed er steeds meer gezocht wordt naar middelen die meetbaar zijn op hun lead generatie. Combineer bovenstaande feiten met Frederick Marckini's theorie (PDF) dat alles Search centric wordt en je hebt met Search Marketing een winnende combinatie!?
Echt Hema
De Hema winkel die online op hol slaat biedt inspiratie voor anderen. Zo heeft De Nationale Vacaturebank wel een heel erge me-too. Die van Wii daarentegen, moet je toch echt gezien hebben!
maandag 22 september 2008
Microsoft maakt eigen reclame met een Mac
Bron Ad.nl ()
ROTTERDAM - Het is een opvallend detail, meer niet, maar wel grappig. Microsoft maakte de nieuwe reclame-campagne van het bedrijf met een Mac. Van de grote concurrent Apple....
De metadata liegen niet.
Microsoft heeft vooral in de VS een flinke kluif aan Apple. Op pc-gebied, tegen de iMac, maar ook met de muziek- en videospeler Zune tegen iPod en iphone. Daarom is een ferme reclamecampagne voor het eigen product op zijn plaats.
Eerst huurde Microsoft acteur Jerry Seinfeld voor een slordige 10 miljoen dollar in. Slechts twee filmpjes haalden de buis.
En nu is er een filmpje met bekende en minder bekende mensen die allemaal roepen 'I'm a pc', ik ben een pc. Volgens geruchten werden de filmpjes gemonteerd op een Mac... En ene LuisDS bekeek de foto's bij het filmpje eens nader op de metadata, waarmee je kunt zien hoe de foto gemaakt is. Hij bleek bewerkt in Adobe Photoshop CS 3 voor Mac...
Hij zette de foto op zijn Flickr-account en keek de volgende morgen nog een bij de site van Microsoft. Plots waren de foto's door de machine gehaald en stond er 'Bewerkt met CS 3 Windows'. Ze waren opeens ook drie keer zo groot.
Volgens blogger Daniel Eran Dilger heeft Microsoft dus blijkbaar weinig vertrouwen in het eigen product. Er werden geen Windows pc's gebruikt voor het maken van de reclamecampagne en al evenmin het eigen beeldbewerkingspakket Microsoft Expression Studio.
Goed voor een glimlach op de maandagmiddag.
ROTTERDAM - Het is een opvallend detail, meer niet, maar wel grappig. Microsoft maakte de nieuwe reclame-campagne van het bedrijf met een Mac. Van de grote concurrent Apple....
De metadata liegen niet.
Microsoft heeft vooral in de VS een flinke kluif aan Apple. Op pc-gebied, tegen de iMac, maar ook met de muziek- en videospeler Zune tegen iPod en iphone. Daarom is een ferme reclamecampagne voor het eigen product op zijn plaats.
Eerst huurde Microsoft acteur Jerry Seinfeld voor een slordige 10 miljoen dollar in. Slechts twee filmpjes haalden de buis.
En nu is er een filmpje met bekende en minder bekende mensen die allemaal roepen 'I'm a pc', ik ben een pc. Volgens geruchten werden de filmpjes gemonteerd op een Mac... En ene LuisDS bekeek de foto's bij het filmpje eens nader op de metadata, waarmee je kunt zien hoe de foto gemaakt is. Hij bleek bewerkt in Adobe Photoshop CS 3 voor Mac...
Hij zette de foto op zijn Flickr-account en keek de volgende morgen nog een bij de site van Microsoft. Plots waren de foto's door de machine gehaald en stond er 'Bewerkt met CS 3 Windows'. Ze waren opeens ook drie keer zo groot.
Volgens blogger Daniel Eran Dilger heeft Microsoft dus blijkbaar weinig vertrouwen in het eigen product. Er werden geen Windows pc's gebruikt voor het maken van de reclamecampagne en al evenmin het eigen beeldbewerkingspakket Microsoft Expression Studio.
Goed voor een glimlach op de maandagmiddag.
donderdag 18 september 2008
Kan die computer uit?
Bovenstaand zijn posters van kauwgummerk Dentyne. Mensen worden aangemoedigd om achter de computer vandaan te kruipen en meer facetime met elkaar te spenderen. Nobel streven, maar wel raar dat daar dan een vermakelijke website bij zit. Zo kom ik nooit buiten...
Poesie mauw!
De Noorse club van seksuele voorlichting heeft wat met poesjes. En jij ook als je surft naar Shave The Pussy. Kies je voor een strakke landingsbaan, voor een grappige goatee of gaat alles eraf? Met de muis kan geschoren worden. Tondeuse en schaar gereed en klikken maar...
Off topic (nr 24) - deeltjesversneller
Zoals iedereen natuurlijk weet is afgelopen week de deeltjesversneller gestart. Je kan 't nu ook op de webcam in de gaten houden.
http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html
http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html
Newzoo koppelt gamebedrijf aan adverteerder
Adverteerders en bureaus die door de bomen het bos niet meer zien in de wereld van gamevertising kunnen terecht op de online marktplaats van Newzoo. De site geeft een overzicht van de advertentiemogelijkheden binnen een specifieke gamingsite of gameomgeving van meer dan 40 gamebedrijven.
Adverteerders worstelen nog vaak met de vraag hoe ze gamevertising in moeten zetten in hun marketingstrategie of -campagne merkte Peter Warman, mede-oprichter van Newzoo. De nieuwe marktplaats, die eerder nog in de bètafase was, maar nu live is, moet de onduidelijkheid wegnemen over de mogelijkheden met gamevertising. Op de site zijn cases te vinden die beschrijven hoe adverteerders in Nederland game advertising hebben ingezet en welke resultaten daarmee zijn behaald.
Warman is blij met de ruim 50 cases die op de site staan: "Als je als brandmanager een game in je campagne in wil zetten, dan moet je toch kunnen aantonen hoeveel kans je hebt op succes. Daar heb je cases voor nodig."
Er zijn 44 gamebedrijven op de site van Newzoo te vinden die de jaarlijkse abonnementsfee, variërend van 299 euro voor een bedrijfsprofiel tot 2499 euro waarbij ze ongelimiteerd advertentiemogelijkheden kunnen aanbieden, betalen. Volgens Warmen zijn er in Nederland ongeveer 150 gamepartijen die iets te bieden hebben: "Het zou mooi zijn om op de site een dekking te hebben van ongeveer honderd van die bedrijven. Je moet daarbij natuurlijk wel in het achterhoofd houden dat er tien grote partijen zijn die het grootste deel van de markt bedienen."
Voor de adverteerders is de site gratis te doorzoeken. "Gamevertising is natuurlijk een relatief nieuw gebied, dus daar wil je geen extra drempels opwerpen", aldus Warman.
Ondertussen is Warman nog druk bezig om actief andere partijen erbij te betrekken: Hyves is misschien geen gamepartij, maar wel het uigesproken platform om een game onder de aandacht te brengen wanneer een campagne een game-achtig element kent. Dat kan je zien met de game van Central Beheer Achmea, Skydiver, die was erg succesvol op Hyves." Het populaire sociale netwerk kan niet ontbreken op de marktplaats meent Warman.
De marktplaats moet een brug slaan tussen gamebedrijven en adverteerders. Het aanbod varieert inmiddels van banners op gameportals, in-game advertising in console games en virtuele werelden, game- en campagneontwikkelaars tot beschikbare game licenties en co-marketing mogelijkheden.
Adverteerders en bureaus kunnen op op basis van hun eigen criteria, zoals doelgroep en doelstelling zoeken. Adverteerders en bureaus kunnen oplossingen vinden dwars door alle vormen van game advertising heen: zij hoeven dus niet eerst te kiezen voor een bepaald type platform of advertentievorm.
Op Newzoo bieden bedrijven als Mediamonks en MAD Multimedia hun diensten aan op het gebied van game development en campaign strategy. Advertentiemogelijkheden worden aangeboden door onder meer Massive van Microsoft, MTV Networks en SpilGames. Daarnaast worden er in de categorie games game licenses en co-marketing mogelijkheden aangeboden door grote spelers als Electronic Arts of Codemasters.
In het Nationaal Gaming Onderzoek van TNS Nipo en Newzoo wordt een conservatieve inschatting gemaakt van de omzet van de Nederlandse game advertising-markt: ongeveer 30 miljoen euro.
Emerce
Adverteerders worstelen nog vaak met de vraag hoe ze gamevertising in moeten zetten in hun marketingstrategie of -campagne merkte Peter Warman, mede-oprichter van Newzoo. De nieuwe marktplaats, die eerder nog in de bètafase was, maar nu live is, moet de onduidelijkheid wegnemen over de mogelijkheden met gamevertising. Op de site zijn cases te vinden die beschrijven hoe adverteerders in Nederland game advertising hebben ingezet en welke resultaten daarmee zijn behaald.
Warman is blij met de ruim 50 cases die op de site staan: "Als je als brandmanager een game in je campagne in wil zetten, dan moet je toch kunnen aantonen hoeveel kans je hebt op succes. Daar heb je cases voor nodig."
Er zijn 44 gamebedrijven op de site van Newzoo te vinden die de jaarlijkse abonnementsfee, variërend van 299 euro voor een bedrijfsprofiel tot 2499 euro waarbij ze ongelimiteerd advertentiemogelijkheden kunnen aanbieden, betalen. Volgens Warmen zijn er in Nederland ongeveer 150 gamepartijen die iets te bieden hebben: "Het zou mooi zijn om op de site een dekking te hebben van ongeveer honderd van die bedrijven. Je moet daarbij natuurlijk wel in het achterhoofd houden dat er tien grote partijen zijn die het grootste deel van de markt bedienen."
Voor de adverteerders is de site gratis te doorzoeken. "Gamevertising is natuurlijk een relatief nieuw gebied, dus daar wil je geen extra drempels opwerpen", aldus Warman.
Ondertussen is Warman nog druk bezig om actief andere partijen erbij te betrekken: Hyves is misschien geen gamepartij, maar wel het uigesproken platform om een game onder de aandacht te brengen wanneer een campagne een game-achtig element kent. Dat kan je zien met de game van Central Beheer Achmea, Skydiver, die was erg succesvol op Hyves." Het populaire sociale netwerk kan niet ontbreken op de marktplaats meent Warman.
De marktplaats moet een brug slaan tussen gamebedrijven en adverteerders. Het aanbod varieert inmiddels van banners op gameportals, in-game advertising in console games en virtuele werelden, game- en campagneontwikkelaars tot beschikbare game licenties en co-marketing mogelijkheden.
Adverteerders en bureaus kunnen op op basis van hun eigen criteria, zoals doelgroep en doelstelling zoeken. Adverteerders en bureaus kunnen oplossingen vinden dwars door alle vormen van game advertising heen: zij hoeven dus niet eerst te kiezen voor een bepaald type platform of advertentievorm.
Op Newzoo bieden bedrijven als Mediamonks en MAD Multimedia hun diensten aan op het gebied van game development en campaign strategy. Advertentiemogelijkheden worden aangeboden door onder meer Massive van Microsoft, MTV Networks en SpilGames. Daarnaast worden er in de categorie games game licenses en co-marketing mogelijkheden aangeboden door grote spelers als Electronic Arts of Codemasters.
In het Nationaal Gaming Onderzoek van TNS Nipo en Newzoo wordt een conservatieve inschatting gemaakt van de omzet van de Nederlandse game advertising-markt: ongeveer 30 miljoen euro.
Emerce
dinsdag 16 september 2008
Bookmark en Clay gaan voor goud!
Strating Active Marketing organiseert een inhaakawards verkiezing rond de grote sport-evenementen in 2008. Waaronder de Olympische Zomerspelen in Beijing. Deze verkiezing wordt gepresenteerd als “Gouden Inhaakmedailles 2008”.
Een deskundige vakjury beoordeelde inhakers op originaliteit in de categorieën Dagbladen/Print, Radio/TV, Internet, Mobiel en SP/Instore. Voor elke categorie wordt er een Gouden Inhaak Medaille uitgereikt. Ook wordt een Gouden Inhaak Medaille uitgereikt aan de beste cross-mediale campagne.
En wat blijkt? Station Beijing, het crossmediale project van (o.a.) Bookmark en Clay, is genomineerd om in de prijzen te vallen in de categorieën 'Internet' en 'Totaal/crossmediaal'!
De bekendmaking van de uiteindelijke winaars van een Gouden Inhaakmedaille 2008 en uitreiking van de prijzen zal plaatsvinden op vrijdagmiddag 26 september, vanaf 16.00 uur bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Met wie weet dus aansluitend een huldiging tijdens de Aegis Media BBQ op Strand Zuid ;)
Duimen allemaal!
I wanna take your brain to another dimension
Omdat Lego Miniman 30 jaar up en running is kan je terug in de tijd op Gominimango. Met een 3d-youtubefilmpje! Iemand nog zo'n brilletje in de kast liggen?
iScrewed?
Eens in de zoveel tijd komt meneer Jobs weer met een ‘one more thing’. Elk jaar is er wel weer een nieuwe versie van de iPod op de markt. Je wordt er tureluurs van. Een gevalletje van iScrewed?
Verjaardagskaartje online
TNT Post komt met de VerjaardagsKaartenMaakMachine. Op de speciale site kan men een unieke felicitatie maken en deze per post versturen.
De online applicatie wordt de komende tijd gepromoot via MSN en Hyves. Het concept voor de online VerjaardagsKaartenMaakMachine is bedacht en gerealiseerd door Qi.
De VerjaardagsKaartenMaakMachine biedt een verzameling kaarten en (vintage) foto’s waaruit de verzender er één kiest. De kaart wordt persoonlijk door het toevoegen van feestelijke extra’s en het beschrijven van de kaart met een verjaardagswens.
Ter gelegenheid hebben we het leuke begeleidende postpakket gebruikt om de verjaardag van Else (@checkit.nl) eens goed aan te kleden!! :-)
@TNT: waarom hebben jullie niet gekozen voor een begeleidende Google Adword campagne? Gratis tip van Isobar om de campagne nog succesvoller te maken!! ;-)
vrijdag 12 september 2008
Veel mobiele concepten in top 50 Innovation Awards
De top 50 van de Innovation Awards is bekend gemaakt. Onder de genomineerden bevinden zich dit jaar veel mobiele concepten in vergelijking met vorig jaar.
Waar vorig jaar nog Sellaband en Hyves met de prijs naar huis gingen voor respectievelijk het beste innovatieve concept en het meest innovatieve bedrijf, maken dit jaar onder meer Payter (betalen met de mobiele telefoon) en eBuddy (voor de mobiele versie van deze chatdienst) kans op de 'Blauwe Tulp'.
Andere voorbeelden van mobiele concepten die op de lijst prijken zijn de mobiele portal van de NOS, de applicatie van Movels waarmee de gebruiker verhalen en boeken kan ontvangen en lezen op zijn mobiel, de Rabobank met Rabo SMS Betalen en Livecastr waarmee live video direct van de mobiele applicatie uit te zenden is op het web. De volledige lijst is hier terug te vinden.
Sellaband behoort ook dit jaar weer tot de genomineerden. De ingestuurde concepten moeten tussen 2005 en 2008 gelanceerd zijn om mee te doen. Blijkbaar is het concept Sellaband voor de jury nog steeds innovatief genoeg om nogmaals mee te mogen dingen naar de prijs.
In de tweede editie van het door Accenture georganiseerde jaarlijkse event, krijgt het winnende concept in de media- en communicatieindustrie 50 duizend euro om te besteden aan een multimediale campagne bij dagblad DAG. Dit jaar werden 214 concepten ingeschreven, een verdubbeling van het aantal inzendingen in het jaar dat de Innovation Awards van start gingen.
Dit jaar wordt, in tegenstelling tot vorig jaar geen prijs meer uitgereikt aan het meest innovatieve bedrijf, maar alleen nog voor het beste innovatieve concept. Naast de juryprijs is er dit jaar ook weer een publieksprijs. Deze zal genoegen moeten nemen met de fysieke award en de eer.
De jury bestaat dit jaar uit twaalf professionals uit de media- en communicatie industrie, die onder leiding van Theo Huibers, oprichter van Thaesis en hoogleraar aan de Universiteit Twente, ieder vanuit hun eigen expertisegebied de concepten hebben beoordeeld. Huibers keek zelf vooral naar haalbaarheid en of er winst te maken was met het betreffende concept. De jury beoordeeld de concepten uiteindelijk op innovatie, succes en potentie.
De winnaars worden bekend gemaakt tijdens het Media & Communication Innovation Seminar op 23 oktober.
Waar vorig jaar nog Sellaband en Hyves met de prijs naar huis gingen voor respectievelijk het beste innovatieve concept en het meest innovatieve bedrijf, maken dit jaar onder meer Payter (betalen met de mobiele telefoon) en eBuddy (voor de mobiele versie van deze chatdienst) kans op de 'Blauwe Tulp'.
Andere voorbeelden van mobiele concepten die op de lijst prijken zijn de mobiele portal van de NOS, de applicatie van Movels waarmee de gebruiker verhalen en boeken kan ontvangen en lezen op zijn mobiel, de Rabobank met Rabo SMS Betalen en Livecastr waarmee live video direct van de mobiele applicatie uit te zenden is op het web. De volledige lijst is hier terug te vinden.
Sellaband behoort ook dit jaar weer tot de genomineerden. De ingestuurde concepten moeten tussen 2005 en 2008 gelanceerd zijn om mee te doen. Blijkbaar is het concept Sellaband voor de jury nog steeds innovatief genoeg om nogmaals mee te mogen dingen naar de prijs.
In de tweede editie van het door Accenture georganiseerde jaarlijkse event, krijgt het winnende concept in de media- en communicatieindustrie 50 duizend euro om te besteden aan een multimediale campagne bij dagblad DAG. Dit jaar werden 214 concepten ingeschreven, een verdubbeling van het aantal inzendingen in het jaar dat de Innovation Awards van start gingen.
Dit jaar wordt, in tegenstelling tot vorig jaar geen prijs meer uitgereikt aan het meest innovatieve bedrijf, maar alleen nog voor het beste innovatieve concept. Naast de juryprijs is er dit jaar ook weer een publieksprijs. Deze zal genoegen moeten nemen met de fysieke award en de eer.
De jury bestaat dit jaar uit twaalf professionals uit de media- en communicatie industrie, die onder leiding van Theo Huibers, oprichter van Thaesis en hoogleraar aan de Universiteit Twente, ieder vanuit hun eigen expertisegebied de concepten hebben beoordeeld. Huibers keek zelf vooral naar haalbaarheid en of er winst te maken was met het betreffende concept. De jury beoordeeld de concepten uiteindelijk op innovatie, succes en potentie.
De winnaars worden bekend gemaakt tijdens het Media & Communication Innovation Seminar op 23 oktober.
Top Gear krijgt eigen Youtube channel
Internet wordt steeds belangrijker. We besteden per dag al 80 minuten aan het medium, tegen 136 minuten aan televisie. Om ook met je programma's of commercials online aanwezig te zijn, zorgen we bij Isobar en Checkit dat er ook de mogelijkheid is om een Youtube channel in te richten en vindbaar te maken. Een van de voorbeelden is bijvoorbeeld het channel van Centraal Beheer.
Dat we op de goede weg zijn met onze visie bewijst wel dat ook het populaire TopGear nu een eigen channel op Youtube heeft gekregen . De BBC heeft namelijk bekendgemaakt dat ze een deal hebben gesloten met Google’s YouTube zodat we afleveringen van de zender nu ook via het internet kunnen bekijken.
Sterk staaltje Stoli
Stolichnaya heeft een nieuw smaakje: Blakberi. Publicis Londen maakte dit mooie staaltje propaganda:
Beter goed gekocht, dan slecht bedacht
Zie hier de nieuwe commercial van Fiat. En een beetje muziekliefhebber komt dit bekend voor. 1 op 1 overgenomen van de clip Grip van onze eigen Hollandse sleazerockers zZz. Alleen, dit is niet goed gejat, maar Fiat heeft het idee gewoon gekocht. Da's toch netjes? En dan hier nog even het origineel (ja, was hier al eerder geplaatst)
woensdag 10 september 2008
Het zit allemaal in je hoofd
Tony Davidson, creatief directeur bij reclameburootje Wieden + Kennedy is nogal geobsedeerd door 1 bepaald onderwerp. Tony heeft een boek uitgebracht met foto's van objecten die verdacht veel op tieten lijken. Maar voor de rest zit het allemaal in je hoofd. Hier meer
Mozes-Mozes
Op zoek naar het beloofde land? Dan kan je maar beter de weg weten. Ituran GPS heeft er een leuke commercial van gebakken...
That's right - SEM rap
Deze 'homie' rapt lekker over SEM. Handig voor specifieke doelgroepen of als Marckini een keer niet kan.
anyway...check hier de rest
Via: hyped.nl
dinsdag 9 september 2008
Een andere Hans
Ben jij klaar voor Hans? Hans is van de KitKat. In Australië that is. Daar hebben ze bedacht dat je met eten heel leuk het spelletje Chunga kunt spelen. Ontmoet de legende, speel het spel en koop natuurlijk die reep! Dat is heel andere chocola als die van Axe in India.
Het zou verboden moeten worden!
Kennen we m nog? De chocoman van Axe? In India zijn ze er niet blij mee. Daar is het van de buis afgehaald want een chocolade bips opeten dat kan natuurlijk niet...
Digg it, weet je!
Van tijd tot verschijnen er filmpjes op het web van hoe het eraan toe gaat bij 2.0 bedrijven. De gasten van Digg maken er een feestje van. Office-videoclips gaan het helemaal worden dit jaar!
maandag 8 september 2008
Kikkerdril
Weer eens wat anders: ter promotie van de tv-premiere van de film Knocked Up, bedachten ze bij DDB Nieuw-Zeeland bovenstaande abri. Een model van een vrouwtjes-ei wordt gevuld met visvoer en de abri vullen we op met kikkervisjes die hongerig, als ware het zaadcellen, afzwemmen op het voer. Leuk gedaan, maar wat vinden de dierenbeschermingbelangenorganisaties hiervan?
Flavorwave turbo
What's in a name? De Flavorwave Turbo is een nieuwe revolutionaire (huh-huh) oven en wordt u aangeboden door Mr. T. himself.
MP3-Downloadbar
Het Haagse HSSLHFF presenteert op 11 september (!) zijn nieuwste cd Love = the drug. Maar met alleen een cd-presentatie kom je er tegenwoordig niet meer. Dus introduceert de band de MP3-downloadbar. Een ieder die zijn iPod meeneemt mag het album gratis op z'n player zetten! Sex sells, maar gratis ook ;-). Via EHPO, aka Niels die de veranderende muziekindustrie vrolijk bijhoudt.
Effe wachten nog...
Tegenwoordig wil de consument z'n eten eerlijk en natuurlijk. Hoe het eruit ziet, maakt niet zoveel meer uit; het gaat om de smaak. Daarom komt Schwan Consumer Brands (groot in diepvriespizza's) met het merk UGLY op de markt. En geef toe, het ziet er niet uit. Nu maar hopen dat het wel lekker smaakt. Via
vrijdag 5 september 2008
Online scoren doe je zo!
Interessant artikel gevonden op Marketing Online: Wat doen bedrijven die qua marketing succesvol zijn op internet? De succesfactoren op een rij.
Rishad Tobaccowala, CEO van Denuo en chief innovation officer van Publicis Groupe Media, signaleert de volgende trends en bijbehorende verschuivingen op internet:
* Van gecentraliseerd naar verspreid: in plaats van te focussen op de eigen corporate website of op contentportals moeten bedrijven hun content makkelijk vindbaar maken via zoekmachines, sociale netwerken en intensieve partnering.
* Van autoriteit naar authenticiteit: consumenten geloven marketeers steeds minder en elkaar steeds meer. Mensen geloven marketeers als het gaat om feitelijkheden (zoals productspecificaties) maar niet als het gaat om meningen (of het product goed is).
* Van kanaal naar content: op internet ben je altijd één klik verwijderd van wat je zoekt. De invloed van de traditionele distributietrechters neemt af.
* Van ‘spaces’ naar ‘audiences’: vroeger waren marketeers gedwongen om ruimte te kopen in content die door hun doelpubliek werd geconsumeerd, tegenwoordig kunnen we via zoek- en advertentienetwerken geïnteresseerd publiek ‘kopen’ ― rechtstreeks bereiken.
Content is belangrijker dan ooit op internet, zegt Tobaccowala. Hij geeft drie ezelsbruggetjes voor wat essentieel is voor online marketingsucces. Ten eerste: is je content ‘FIT’? Dat wil zeggen: free (gratis beschikbaar), intelligent en transmittable (geoptimaliseerd voor zoekmachines en makkelijk in te bedden en distribueren via de blogosfeer en sociale netwerken).
Ten tweede: ruikt je content als een ‘ROSE’? Ofwel: je content moet relevant en open zijn (mensen moeten erop kunnen reageren, het in hun webpagina kunnen inbedden), je design en navigatie simpel en elegant.
En ten derde: heb je een plan om ‘SOFA’ te leveren? Marketeers willen scalable outcomes die frictievrij en accountable zijn. Zoekmachinemarketing past in het plaatje: zoekmachinemarketing bereikt miljoenen, is resultaatgestuurd en is gebaseerd op het veilingmodel (wat het makkelijk maakt om mediaruimte in te kopen). Bron: Advertising Age
Off topic (22)
Van AD.nl
Stalen Robbie als vrijheidsbeeld
ROTTERDAM - Rotterdam krijgt waarschijnlijk een nieuw baken in de stad. Er zijn serieuze plannen voor een 12 tot 24 meter hoog stalen beeld van een havenarbeider langs de zuidoever van de Maas.
Sandy Warnaar met een kleine versie van haar havenwerker-beeld. FOTO SANNE DONDERS Het zou net zo'n markante blikvanger moeten worden als het Vrijheidsbeeld in New York of het Christusbeeld in het Braziliaanse Rio de Janeiro.
Verder >>>
donderdag 4 september 2008
K*TBLAD
woensdag 3 september 2008
SEO hotter dan Adwords?!
Onderzoek van iProspect wijst het al langer uit, maar wat bevestiging uit andere hoeken is altijd goed! Zoekers zijn geneigd om eerder op een onbetaalde verwijzing te klikken dan op een betaald zoekresultaat.
Onderzoek van E-consultancy wijst uit dat het betaald zoeken in 2007 met 58 procent steeg, onbetaald zoeken met 68 procent. Van iedere tien Britse online shoppers geven er negen de voorkeur aan onbetaald zoeken, het gros vanwege de grotere onafhankelijkheid. Bovendien levert gratis zoeken volgens dezelfde shoppers de relevantste zoekresultaten op. De verschillen in kosten? Betaald zoeken is tien keer zo duur voor de adverteerder. Het is overigens lang niet alle zoekers (49 procent) helemaal duidelijk wat nou de verschillen zijn tussen betaald en onbetaald zoeken. Bron: Marketing Week
Search is het medium van ouderen
In het Tijdschrift voor Marketing van deze maand heeft Robert Heeg een interview met Frank Harrison van Zenith Optimedia.
Harrison bedacht onder meer het mediaDNA-onderzoek. Hij zegt in het interview interessante dingen, bijvoorbeeld dat de invloed van tv-reclame afneemt naarmate je ouder wordt. Hetzelfde geldt voor elk ander massamedium, aldus Harrison.
‘Maar het gaat niet op voor search. Daar neemt de invloed juist toe naarmate men ouder wordt. En we hebben volmaakt robuuste data om dat te onderbouwen.’ lees verder op Molblog
Harrison bedacht onder meer het mediaDNA-onderzoek. Hij zegt in het interview interessante dingen, bijvoorbeeld dat de invloed van tv-reclame afneemt naarmate je ouder wordt. Hetzelfde geldt voor elk ander massamedium, aldus Harrison.
‘Maar het gaat niet op voor search. Daar neemt de invloed juist toe naarmate men ouder wordt. En we hebben volmaakt robuuste data om dat te onderbouwen.’ lees verder op Molblog
dinsdag 2 september 2008
Google Chrome is uit en wat vinden we er van?
Natuurlijk was het niet de vraag of Google ooit een browser zou uitbrengen, maar meer wanneer dat dan zou zijn. Vandaag was het zoals Emile ook al meldde dan zover en ging Google ook op dit gebied de strijd aan met Microsoft's Internet Explorer en Mozilla Firefox (Google steunt Firefox daarnaast ook nog eens).
Ik heb het zojuist geinstalleerd en op dit moment kan ik er al het volgende over zeggen. Chrome geeft een ruimtelijker gevoel op het scherm omdat Chrome amper gebruikt maakt van werkbalken en andere koppelingen. En mocht je ooit een url vergeten zijn, dan helpt Google (hoe kan het ook anders :D ) je verder binnen Google door op zoek te gaan naar zoekresultaten op je eigen verzinsel. Handige functie!
Onhandig is het dat "mijn" banners na een klik op de banner wat moeite hebben om na het sluiten van de pagina weer in de juiste vorm op het scherm te komen, maar dat zal vast één van de bugs in deze Beta versie zijn.
Om de lancering kracht bij te zetten heeft Google een stripboek online gezet over het wel en wee van de browser en kan je voor de features hier terecht.
Iemand al ervaringen?
Ik heb het zojuist geinstalleerd en op dit moment kan ik er al het volgende over zeggen. Chrome geeft een ruimtelijker gevoel op het scherm omdat Chrome amper gebruikt maakt van werkbalken en andere koppelingen. En mocht je ooit een url vergeten zijn, dan helpt Google (hoe kan het ook anders :D ) je verder binnen Google door op zoek te gaan naar zoekresultaten op je eigen verzinsel. Handige functie!
Onhandig is het dat "mijn" banners na een klik op de banner wat moeite hebben om na het sluiten van de pagina weer in de juiste vorm op het scherm te komen, maar dat zal vast één van de bugs in deze Beta versie zijn.
Om de lancering kracht bij te zetten heeft Google een stripboek online gezet over het wel en wee van de browser en kan je voor de features hier terecht.
Iemand al ervaringen?
Wishful thinking :D
Soms dwaal je weleens af in je gedachten en kom je uit op dit opmerkelijke bericht dat vanavond op Nu.nl stond. Juist ja, daar had ook Medialand kunnen staan ;)
Koning Mswati III heeft inmiddels 13 vrouwen... wat een held!
Banners om het warm van te krijgen
Hoe maak je een banner voor een aansteker relevant? Zippo laat het zien door fake-ads te plaatsen boven de fameuze vlammenwerper waarmee we WOII hebben gewonnen. Als het vlammetje lang genoeg brandt, begint de dame uit de nepbanner het warm te krijgen. Voorbeeldje kan je hier kijken. En dit zijn twee anderen...
Meer resultaat behalen met Google AdWords
Checkit medewerkers Arno en Giel schrijven met enige regelmaat voor de weblog van Twinkle, hèt magazine voor online retailers. Hierin komen vele leuke en praktische Search onderwerpen aan bod. Deze keer, een optimaal rendement behalen met Adwords, het advertentieprogrogramma van Google. Een aanrader als je meer wilt weten over Search Engine Advertising (SEA)!
De concurrentie binnen Google AdWords neemt toe. De prijzen voor een goede positie stijgen wanneer campagnes niet actief worden beheerd. Toch is er bij veel campagnes die ik voorbij zie komen nog veel te verbeteren in het optimalisatieproces.
De grootste fout die bij een Search Engine Advertsing campagne (of iedere andere campagne) kan worden gemaakt is het niet helder hebben van het doel van de campagne. Voordat een campagne wordt opgezet zou eerst duidelijk moeten zijn wat ermee gerealiseerd moet worden. Elke volgende stap dient afgestemd te worden op deze doelstelling om een efficiënte campagne te voeren.
Het optimaliseren van een SEA campagne is een iteratief proces. Dit betekent dat iedere optimalisatiestap steeds weer terug komt. Elke stap kan hierbij behandeld worden als een test en moet ook zo geëvalueerd worden. Draagt de uitgevoerde optimalisatiestap bij aan het behalen van de doelstelling? Zo ja, dan kan een vervolgstap in dezelfde richting worden bedacht. Zo nee, dan moeten de aanpassingen worden teruggedraaid en moet er een nieuwe test bedacht worden in een andere richting.
Het basis optimalisatieproces is op te delen in zes optimalisatiestappen:
• Bid management
• Optimaliseren zoektermen
• Optimaliseren advertentieteksten
• Optimaliseren landingspagina’s
• Trends
• Campagne herstructureren
Bid management is het aanpassen van de biedingen op de zoektermen uit de campagne. Dit kan handmatig of door middel van een bid management systeem. Zo levert iedere zoekterm een optimale bijdrage aan de doelstelling.
Het optimaliseren van zoektermen omvat het uitbreiden en het onderbreken van zoektermen in de campagne. Uitbreiden om meer relevant bezoek te realiseren en zoektermen verwijderen om te voorkomen dat er teveel budget wordt gespendeerd aan zoektermen die niet de juiste bezoekers naar de website leiden.
Het optimaliseren van advertentieteksten kan worden samengevat als het schrijven van alternatieve advertentieteksten en deze naast de bestaande advertentieteksten in de campagne te zetten. Advertentieteksten die minder goed presteren kunnen weer verwijderd worden, advertentieteksten die goed presteren kunnen houvast bieden voor nieuwe advertentieteksten.
Het optimaliseren van landingspagina’s kan het eenvoudigst door in een advertentiegroep in Google AdWords twee dezelfde advertentieteksten op te nemen. Deze advertentieteksten kunnen ieder een andere landingspagina krijgen. Door vervolgens de conversieratio’s van de twee advertentieteksten te analyseren kan worden ontdekt welke het beste presteert. Deze manier van testen wordt ook wel een A/B test genoemd. Een andere methode is bijvoorbeeld het gebruik van Google’s website Optimizer, waarmee een multivariate test opgezet kan worden.
Er kan ook rekening gehouden worden met bepaalde trends in het gedrag van de doelgroep om een campagne efficiënter in te richten. Zo zien we bijvoorbeeld bij een aantal van onze retail klanten dat de conversieratio op zaterdagochtend relatief laag is. Dit valt te verklaren doordat consumenten zich op internet oriënteren voordat zij naar de stad gaan om hun aankoop te doen. Wanneer je ook een fysieke winkel hebt is het logischer om zaterdagochtend wel te adverteren. Als je echter geen fysieke winkel hebt, is het dan wel verstandig om op zaterdagochtend te adverteren?
Het herstructureren van een campagne kan een goede manier zijn om meer resultaat te behalen. Natuurlijk is over de opzet van de campagne goed nagedacht, maar naarmate er meer data beschikbaar is kan worden geanalyseerd of de oorspronkelijke opzet wel optimaal is. Misschien kunnen advertentiegroepen verder opgedeeld worden en andere juist samengevoegd worden. Wellicht is het zelfs de moeite om een campagne in meerdere campagnes op te splitsen om het budget beter te kunnen sturen of advertentieplanning effectiever in te kunnen zetten.
Meer weten? Neem contact op met Giel, Search strateeg bij Checkit en auteur van dit artikel (giel@checkit.nl)
Google met eigen browser
Van Emerce:
Google publiceert dinsdag een zelf ontwikkelde browser die de concurrentie aangaat met Internet Explorer en Firefox, maar op termijn uit kan groeien tot een veredeld besturingssysteem.
Lees verder>>
Alle goud wat er blinkt
Libresse doet Sjakie & de Chocoladefabriek. Want het meeneemblikje (in vier designs) dat nu tijdelijk te verkrijgen is bij de Economy Packs maandverband, is misschien goud waard! Zo maak je met de actiecode kans op o.a. een bling-bling telefoon. De actiesite is een creatie van Clay Amsterdam. Realisatie was in handen van Bookmark. En voor wie een actiecode heeft: hiero invullen.
Mooie bodywarmer
maandag 1 september 2008
Blof komt met 3d wereld
Om mensen toch nog cd's te laten kopen, is er bijvoorbeeld het systeem van Open Disc. Stop de cd in je puut en je krijgt vele extra's. Blof (waar zit dat streepje door de o als je het nodig hebt?) is een pionier op dat gebied en voor hun nieuwe cd Oktober (wanneer zou die uitkomen?) hebben ze een hele virtuele wereld gemaakt. Het hele opnameproces van die plaat is gefilmd vanuit meerdere hoeken door acht camera's en valt in 3D terug te beleven. Het hele verhaal is te lezen op Emerce. En het gebeuren zal onthuld worden tijdens Picnic.
Can you feel it?
Ook zo'n last van vette vingers? En wil je het scherm van je iPhone niet vuil maken? Voor die mensen is er nu de iGlove. Zoals de verpakking al meldt: 'keeps your iPhone free from scratches, smudges and dents. Keeps your fingers free from blisters and other inconvieniences.'. De iGlove is een nieuw concept van Clay Amsterdam en wordt zeer binnenkort in productie genomen. Overigens heeft managing director Brian O. naar aanleiding van zijn verjaardag, onlangs het eerste exemplaar in ontvangst mogen nemen.
Allemaal een eigen aubade
Artiesten moeten tegenwoordig de raarste capriolen uithalen om toch maar cd's te verkopen. Richard Cheese, een lounge-zanger met volgens eigen zeggen crappy platen, gaat voor al zijn fans een aubade op cd brengen. Wanneer je nu Loungestar Member wordt van de Richard Cheese Superfan Funclub, zal je naam gezongen worden op zijn volgende cd Viva La Vodka. Er zijn nog maar enkele slots vrij, dus doe je ding...
Zeg het met post-it
In Argentinië hadden ze nog wat post-its over en wat tijd teveel. Het gevolg is een leuke commercial voor Nike.
Off Topic (20)
Een Lego rugzak! Daar wil iedereen toch mee gezien worden? Het wachten is op de laptoptasversie... Kopen doe je voor slecht 19 euries.