Dit voorjaar lanceerde TMF een eigen 'branded' messenger: de TMF Music Messenger. Eind 2008 moet de messenger 300.000 gebruikers hebben. De messenger is gekoppeld aan televisieprogramma's.
De lancering van de TMF Music Messenger vond in stilte plaats. Ondertussen is de messenger zo'n 25.000 keer gedownload. "We treden nu pas echt naar buiten met de messenger," zegt Niels Baas van MTV Networks, het bedrijf achter TMF.
Waarin onderscheidt de messenger zich van de bij de TMF-doelgroep (12- tot 24-jarigen) populaire MSN-messenger? Volgens Baas zit het onderscheid met name in de content, dus de video's en muziek. Die staan centraal. De 'bovenkant' van de interface bestaat uit een videoplayer.
Baas: "Onze messenger sluit aan bij de ‘multitaskende' generatie." Via de messenger van TMF kunnen jongeren alles wat ze ook met de MSN-messenger kunnen (berichten versturen, webcamchatten), en daarnaast kijken naar video's uit een database of live-uitzendingen bekijken. Baas meent dat het voor jongeren aantrekkelijk is om binnen één interface te kunnen communiceren én naar videoclips of tv-programma's te kijken.
Baas denkt dat jongeren de messengers van MSN en TMF naast elkaar kunnen gebruiken. Liever heeft hij dat jongeren kiezen voor ‘zijn' messenger. Om die keuze te vergemakkelijken kunnen gebruikers van de TMF messenger heel eenvoudig hun MSN-vrienden importeren.
In de uitzending
Via een knop - de ‘live button' - in de TMF Music Messenger kunnen jongeren direct in een rechtstreekse tv-uitzending komen. Dagelijks zijn er twee uitzendingen op TMF waarin de presentator met jongeren praat via de messenger. Logischerwijs is ook alleen tijdens deze uitzendingen de knop te gebruiken. Een moderator in de studio bepaalt welke jongeren daadwerkelijk in de uitzending komen. Technisch loopt deze koppeling met tv-programma's niet altijd foutloos. "Er zitten nogal wat haken en ogen aan". Op dit moment mag er af en toe nog iets misgaan, zegt hij. "De messenger zit nog in een testfase."
Promotie van de messenger vindt plaats via de tv-uitzendingen, maar ook via de TMF-community. Deze heeft zo'n 150.000 actieve gebruikers. Dat zijn gebruikers die de afgelopen drie maanden minimaal één keer hebben ingelogd.
Adverteerders
In de messenger zullen straks commerciële uitingen worden geplaatst. "We willen eerst het aantal gebruikers vergroten," licht Baas toe. De messenger is ook een middel om op de desktop ‘voortdurend in het blikveld van de jongeren te zijn'. Via de messenger hoopt TMF op meer verkeer naar de site.
MTV Networks heeft de messenger samen met het InterTalk ontwikkeld. Beide partijen werken aan nieuwe functionaliteiten voor de messenger. Zo is het voor gebruikers straks ook mogelijk om via de messenger te bellen naar vaste of mobiele telefoons door middel van VOIP.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.