woensdag 24 oktober 2007

Kwaliteitscore Google én aanbevelingen!

Het lijkt erop dat Google toch weer een beetje meer inzicht wil geven in hun beruchte 'black box' die Quality Score heet. Voor elke zoekmachinemarketeer is het een ramp om niet precies te weten wat er nu van invloed is op de biedprijs en positie van een zoekwoord. Maar een tijd geleden heeft Google besloten te laten zien wat de kwaliteitsscore is van zoekwoorden. Dit is echter alleen in de vorm van: 'Uitstekend', 'Ok' of 'Slecht'. Leuk om te weten dat de 'relevantie' slecht is, maar dat kan ik ook wel zien aan de minimum biedprijs van een zoekwoord. De vraag is juist welke relevantie (t.o.v. advertentietekst, landingspagina etc.).
Nu heeft Google echter nog een stapje richting de adverteerder gedaan en nu is het dan ook mogelijk te zien of het zoekwoord relevant genoeg is, of dat het juist ligt bij de bestemmingspagina. Toch wel weer een beetje handig. Maar ik denk niet dat we ooit volledig kunnen zien wat er allemaal gebeurd in die 'black box'.

Facebook introduceert nieuwe advertentievorm SocialAds?

Op Mediapost kwam ik een artikel tegen over de mogelijke aanstaande introductie van SocialAds - een door Facebook geregistreerd trademark. Als ik het goed begrijp combineert Facebook the sociodemo gegevens van gebruikers met hun relaties met andere gebruikers om zo te targeten. Een en ander wordt 6 november beendgemaakt. Interesant. In de gaten houden dus.

Hieronder een quote uit het artikel

" But less obviously, a couple of industry executives familiar with the company's plans suggest Facebook could use some of what it knows about people -- and their relationships with others on the site, what is known as the "social graph" -- to target them off Facebook as well."

Lees het hele artikel op Mediapost >>>

dinsdag 23 oktober 2007

SuzyQ in da Club



Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!! :) :)
- Het iProspect team

Facebook open voor Nederlandse adverteerders

De Amerikaanse profielensite Facebook laat Nederlandse adverteerders betaald flyers uitdelen onder de 109.000 Nederlandse aangesloten gebruikers.

Al maanden doen speculaties de ronde als zouden bedrijven als Google, Microsoft en Yahoo een financieel belang in Facebook.com willen nemen. Het grote bereik van de profielensite kan hen naast advertentiedollars ook veel inzicht in klantgedrag opleveren.

Oprichter Mark Zuckerberg lijkt nog geen beslissing te hebben genomen over het verkopen van een deel van het eigendom van zijn geesteskind.

Om geld te verdienen aan de profielensite wil Zuckerberg niet afhankelijk hoeven zijn van een internetgigant. Dat blijkt uit de vandaag gelanceerde nieuwe advertentiedienst, waarvan roddelsit Valleywag.com melding maakt.

Facebook.com zet met de dienst Flyers Pro de deuren open voor adverteerders. Zij kunnen in de marge van profielpagina's reclameruimte inkopen. Daarbij kunnen ze behalve op CPM-basis ook op CPC-basis afrekenen. Ze betalen per 1.000 vertoningen of voor iedere keer dat een sitebezoeker op een advertentie klikt.

Het systeem lijkt in grote trekken op de advertentiediensten van Google, Microsoft en Yahoo.

Adverteerders kunnen profielen selecteren op basis van iemands politieke voorkeur, burgerlijke staat, opleiding, geslacht, leeftijd maar ook op basis van trefwoord. De advertentiediensten van zoekmachines serveren hun reclameboodschappen ook uit op basis van gezochte trefwoorden.

Nederlandse adverteerders kunnen ook terecht op Facebook.com. Zij kunnen zowel in Nederland als in een van 30 andere landen adverteren.

Volgens de profielensite zijn er 109.840 geregistreerde gebruikers in Nederland. Hoe actief zij zijn, in vergelijking met lokale sites als Hyves, is niet bekend. Lokale adverteerders kunnen een prijs per klik vastleggen per reclametekst, een dagelijks maximum budget en krijgen via gedetailleerde rapportages het effect te zien van hun campagnes.

maandag 22 oktober 2007

'Klikfraude neemt weer toe'

Volgens Click Forensics neemt het probleem van klikfraude niet af, maar juist toe. Bij Google en Yahoo zou meer dan een kwart van de kliks frauduleus zijn.

Click Forensics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in metingen van klikfraude, bracht vrijdag nieuwe cijfers naar buiten. Volgens het bedrijf was 16,2 procent van alle kliks op internetadvertenties frauduleus tijdens het derde kwartaal van 2007. Tijdens dezelfde periode vorig jaar was dat nog 13,8 procent en in het tweede kwartaal van 2007 was het 15,8 procent.

Met name grote advertentienetwerken als Google en Yahoo komen hun beloftes om strenger op te treden tegen klikfraude via met name hun affiliates niet na, stelt het bedrijf. Bij Google en Yahoo is het aandeel frauduleuze kliks 28,1 procent, aldus Click Forensics. Volgens het bedrijf zien site-uitgevers een afname van het kwaliteit van hun internetverkeer en worden adverteerders geconfronteerd met dalende conversiecijfers.

Google trekt, net als vorig jaar, de Click Forensics-cijfers in twijfel. Een woordvoerder zegt tegenover Infoworld dat ze niet overeenkomen met de eigen cijfers over klikfraude. De methodiek die het meetbedrijf klopt volgens Google niet. Click Forensics baseert zich op statistieken van vierduizend adverteerders en mediabureaus.

In juni startte Google met de mogelijkheid voor adverteerders om ip-adressen te blokkeren zodat op die sites geen advertenties meer verschijnen. Eerder was het blokkeren van specifieke URL's al mogelijk.

Bron: Emerce

vrijdag 19 oktober 2007

Ouderen gebruiken internet om te mailen

Van de 55-plussers gebruikt bijna de helft het internet om te e-mailen. Ook het gericht zoeken van informatie is een belangrijke bezigheid van senioren op het net. Bijna een derde van hen maakt gebruik van elektronisch bankieren.

Dit concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een rapport over de digitale vaardigheden van verschillende groepen in de samenleving, dat ze gisteren heeft gepresenteerd. Desinteresse is de belangrijkste reden voor ouderen om geen gebruik te maken van internet.
Het SCP heeft ook het digitale gedrag van jongeren, allochtonen, hoog- en laagopgeleiden en werklozen bekeken. Het bezit van computers en internet en het gebruik van beide waren het uitgangspunt voor het onderzoek. Onder de allochtonen hebben Turken en Marokkanen een relatief grote achterstand in computergebruik op autochtonen. Voor Surinamers en Antillianen geldt dit amper. Als oorzaak voor hun gebrek aan digitale kennis noemen allochtonen geldproblemen.

Zoektermen 'Jihad', 'viagra' en 'homoseksualiteit' scoren hoog in Google

Google heeft onlangs statistieken vrijgegeven van de meest gebruikte zoektermen in hun zoekmachine. Dat levert per land heel wat verschillen op.

Egypte, India en Turkijke zijn koploper als het gaat om het zoeken naar de zoekterm 'seks'. Chili, Mexico en Columbia zijn daarin iets specifieker en typen liever meteen het woord 'gay' in. In de Filipijnen googlen ze het meest naar 'homosexual', gevolgd door - opnieuw - Chili en Venezuela. Duiters, Britten en Italianen zoeken dan weer verdacht veel naar 'viagra'. Amerika, Australië en opnieuw de Filipijnen houden het simpeler met de zoekterm 'liefde'.

Het woord 'hangover' wordt - hoe kan het ook anders - het meest gebruikt door Britten en Ieren, gevolgd door Amerikanen - die ook erg geïnteresseerd zijn in 'botox'. Marokkanen zoeken online het meest naar 'jihad' en ook Indonesiërs en Pakistanen gebruiken deze term erg vaak. Maar Pakistanen zijn pas echt fanatiek bij het googlen naar 'taliban' en 'terrorisme'. Duitsers, Mexicanen en Oostenrijkers geven dan weer liever 'Hitler' in op hun zoekmachine. 'Nazi' scoort de meeste hits in Chili, Australië en Groot-Brittannië.

Bron: Geek.be