vrijdag 28 september 2007

AdTech 07: Workshop Social Search

Social Media, iedereen is ermee in de slag. Daaruit volgend komt dan direct de vraag: hoe ga je om met Social Search: kan je social media inzetten om beter gevonden te worden in zoekmachines? De insteek van de workshop AdTech Social Search: Tips & Tricks was dan ook om de deelnemers te helpen hier beter op in te kunnen spelen. De workshop stond onder leiding van de IJslander Kristjan Mar Hauksson

Hauksson gaf eerst een overzicht van de manieren waarop je social search kan inzetten. Volgens hem kan je gebruik maken van een aantal mogelijkheden:
- Collaborative directories (bv DMOZ)
- Collaborative harvesters (bv Digg)
- Personalised Verticals (bv Eurekster)
- Shared Bookmarks (bv del.icio.us)
- Social Q&A Sites (bv Yahoo Answers)
- “Taggregators) (bv Technocrati)

Voor al deze diensten moet je de mogelijkheid aanbieden op je website of weblog.

Daarnaast gaf Hauksson aan dat je op je site de volgende SEO-voorwaarden moet creeren:

- zorg voor unieke content
- geef RSS opties
- geef blogging opties
- geef Digg-opties
- doe traditionele SEO
- doe aan linkbuilding
- gebruik E-PR
- probeer het virale aspect te benutten
- e-mail groepen
- gebruik de medewerkers van je bedrijf om de boel ”aan te zwengelen”

Geen vernieuwende zaken, maar wel een handig checklistje...

Bron: DutchCowboys

woensdag 26 september 2007

Affiliatemarketing blijft groeien

Affiliate marketing, het verkopen van goederen of diensten via de site van een derde, laat een flinke groei zien die voorlopig nog niet ten einde is. Cijfers van Brits onderzoek wijzen erop dat meer dan driekwart (78 procent) van de ondervraagden verwacht dat deze vorm van adverteren in de komende jaren alleen maar zal groeien.

Affiliate-modellen zijn performance-based: Afgezien van start- en onderhoudskosten, betaalt de adverteerder alleen commissie wanneer een product/dienst is besteld. De voordelen hiervan worden op een slimme manier benut door het Bol.com Partnerprogramma, dat site-eigenaren toestaat producten te verkopen op de eigen weblog of website.

Enkele andere conclusies uit het onderzoek:

Tweederde van de respondenten ondervond in de afgelopen twee jaar een stijging van de verkopen via affiliate-systemen
40 procent heeft meer mensen in dienst die zich bezighouden met affiliate marketing en de helft van deze 40 procent verwacht dat deze groei zich in de komende jaren zal doorzetten.
Er leven hoge verwachtingen bij de eigenaars van merken over de prestaties van hun affiliate-systemen. De combinatie van meerdere affiliate-systemen moet hierin een factor van belang worden.
Tracking van aankopen bij affiliates wordt, ongetwijfeld door de goede software die beschikbaar is, als probleem gezien door slechts de helft van de bedrijven die zich met affiliate marketing bezighouden.

dinsdag 25 september 2007

'Google komt nog dit jaar met Second Life-rivaal'

Er zijn aanwijzingen dat Google nog dit jaar een driedimensioneel sociaal netwerk gaat onthullen, dat mogelijk verbonden is met Google Earth en Google Maps. Ook zou het internetbedrijf api's van socialnetworkingsite Orkut willen vrijgeven.


De bron van de geruchten dat Google een virtuele wereld aan het opzetten is, is een posting op het MacRumors-forum. Studenten van de Arizona State University ontvingen onlangs een uitnodiging dat ze een product, waarnaar verwezen werd onder de noemer 'My World' , konden testen dat later dit jaar geïntroduceerd zou worden door een 'groot internetbedrijf'.
In de bijbehorende vragenlijst moesten studenten opgeven hoeveel tijd ze spendeerden aan sociale-netwerksites en of ze een Gmail-account hadden. Gebruikers die affiniteit hadden met 3d-modeling en gamen of beschikten over een virtuele avatar konden naar een aparte sectie klikken.


De universiteit van Arizona heeft een sterke binding met Google, zo constateert Ars Technica. De organisatie testte als een van de eersten Google Apps en maakt veelvuldig gebruik van Google Maps en Google Earth. Google zou zelfs een kantoor hebben op de campus. 'My World' zou elementen uit Google Maps, zoals streetview, en Google Earth gaan combineren, zo wordt gespeculeerd.


Verder gaat de zoekgigant op 5 november een nieuwe set api's vrijgeven, bericht TechCrunch. Gegevens uit de netwerksite kunnen vervolgens gebruikt worden in applicaties van derden, maar Google zou ook overwegen om toe te staan dat andere socialnetworkingsites als Bebo, Friendster of Digg toegang krijgen tot de data. Ook de api van iGoogle, Googles gepersonaliseerde homepage, zal in november vrijgegeven worden, die van andere diensten als Gmail en Google Talk zouden later volgen.

Bron: Tweakers.net

Online concept richt zich op medioren

Sinds enige tijd gebruiken sommige marketeers de term 'medioren' voor de leeftijdsgroep 45-65 jaar. De nieuwe site Neurocampus richt zich op deze groep.

Neurocampus is een paar weken geleden in stilte gelanceerd. Op de site, die een soort virtuele campus is, kunnen ‘medioren' oefeningen doen om hun ‘hersenen op peil te houden'. Dat schrijft het Haarlemse bedrijf Basiscommunicatie, dat het concept bedacht, in een mail waarin ze de pers uitnodigt voor de officiële opening van de site.

De oefeningen op de site zijn verdeeld in vier categorieën: taal, geheugen, rekenen en inzicht. Wie zich - gratis - heeft ingeschreven, kan dagelijks oefenen. "Het is een online campus waar mensen een paar minuten kunnen oefenen," aldus Basiscommunicatie.

Met het concept hoopt Basiscommunicatie interessant te zijn voor adverteerders. De site zou commercieel succesvol kunnen zijn: de doelgroep is sterk afgebakend en keert - zo hopen de makers - meerdere keren per week enkele minuten terug. Of de site écht veel terugkerende bezoekers gaat trekken, moet echter nog blijken. De officiële lancering is pas vrijdag.

Verschillende adverteerders hebben zich al verbonden aan de site. Basiscommunicatie noemt ANWB Reizen, Fortis ASR en Menzis haar ‘founding sponsors'. Zij sponsoren onder meer bepaalde oefenruimtes op de campus.

Volgens Basiscommunicatie zijn de eerste signalen, hoewel de site nog in een testfase is, hoopgevend. "Er wordt al op grote schaal geoefend en de gemiddelde bezoeker verblijft zeker een kwartier op de site," schrijft het bedrijf enthousiast.

‘Midlife rocks'
De term medioren bestaat al enige jaren. Bij een zoektocht op internet blijkt dat de term op meer Vlaamse dan Nederlandse sites wordt gebruikt. Uitgever Sanoma België startte in januari van dit jaar met de titel Milo, een maandblad voor 45-plussers/medioren. Het magazine - oplage 65.000 exemplaren - richt zich zowel tot mannen als vrouwen en heeft als ondertitel Midlife Rocks

Bron: Emerce

maandag 24 september 2007

Google Gadget Ads

Google heeft zijn eerste nog zeer beperkte pilot van Google Gadgets Ads uitgebreid in de V.S. De surfers krijgen het materiaal te zien via klassieke, gestandaardiseerde advertentieformaten. Deze bevatten ook Flash, Javascript, geluid, video en live data, zodat je er creatief alle kanten mee op kunt. Enkele voorbeelden vind je hier.

Google hoopt er op dat surfers hun favoriete Gadget ad zelf gaan kopiëren naar hun eigen blog of iGoogle-pagina. Noem het maar klassieke online advertising in combinatie met virale marketing. Net als de YouTube-diensten blijven de gadget ads wel centraal gehost op de Google-servers, zodat een nauwkeurige telling mogelijk blijft. Adverteerders blijven trouwens betalen per click op per aantal impressies.

Via: DutchCowboys

McKinsey: 'Adverteerders bang online te investeren'

Adverteerders durven de budgetten niet massaal naar internet te verschuiven, ondanks het massabereik. Ze vinden dat er een gebrek is aan goede statistieken en meetmethodes.

Dat staat in een nieuw Amerikaans rapport van McKinsey & Co. (‘How Companies Are Marketing Online’). McKinsey ondervroeg 410 marketingbazen in vijf sectoren. Meer dan de helft zegt de budgetten niet naar internet te verschuiven omdat goede meetmethoden om de online impact in kaart te kunnen brengen ontbreken.
Van de ondervraagden zegt 41 pct te weinig middelen en mensen in huis te hebben, het management niet te kunnen overtuigen van het nut van internetmarketing (33 pct) of te weinig capaciteit bij het reclamebureau te hebben (18 pct).

Bron: Publishing2.

donderdag 20 september 2007

De poeremetator


Wie af en toe de radio aan heeft staan, kan het bijna onmogelijk hebben gemist: Overtoom is terug met een nieuw mediaoffensief. Nadat het postorderbedrijf in de jaren 80 de zin 'dat is snel' tot een begrip bracht, bleef het een tijdje relatief stil. Sinds kort zijn ze terug en pakken het meteen weer goed aan.

Tijdens de radiospot vraagt de ene man aan de andere om bureaustoelen, vergadertafels, A4-papier en andere kantoorartikelen, waarna hij besluit met; "en een poeremetator". Maar WFT is een poeremetator?

Een poeremetator is een nieuw, door Overtoom bedacht woord, dat bedoeld is om mensen zo nieuwsgierig te maken dat ze vanzelf gaan Googlen. Om vervolgens de website van Overtoom bezoeken. En dat lukt.

Wie het woord poeremetator Googled, ziet bijna 350 resultaten terugkomen (UPDATE: één dag later zijn dit er al ruim 20.000). Niet slecht voor een woord dat een aantal weken geleden op een marketingafdeling is bedacht. Het eerste dat vervolgens de aandacht trekt, is de Google Advertentie die je (al dan niet direct) doorstuurt naar de bijbehorende actiepagina.
Een leuke actie van Overtoom, al valt het resultaat me persoonlijk enigszins tegen. Maar dat komt natuurlijk langzamerhand vanzelf.

Kleine kritische kanttekening (want we blijven natuurlijk Nederlanders) is het organische gedeelte in de zoekmachines. Het zou geen probleem moeten zijn om ook de nummer 1 positie (buiten de Google Ads) te behalen met Overtoom.nl of Poeremetator.nl. (één dag later staat poeremetator wél in de top 10). Daarnaast heeft Overtoom de meest waarschijnlijke spelfout afgedekt, maar worden daarbij enkele andere vergeten.

Verder kudos voor Rotor, dat slim inspringt op de moeite van Overtoom door op dezelfde woorden te adverteren.

Al met al een goede marketingactie van Overtoom, waarbij -en dat zie je niet erg vaak- de offline effort goed door online wordt opgevolgd.